به همسرم شک دارم

ساعات مطب : 8 الی 17

به همسرم شک دارم

یکی از مسائل رایج در جامعه، شک و بدبینی و بی‌اعتمادی است که البته این روزها نسبت به همسر شدت یافته است. در هر رابطه‌ و بخصوص در زندگی مشترک، اعتماد و احترام جزو محورهای اصلی است و اگر هرکدام از این دو محور آسیب ببیند، رابطه بین فردی و زناشویی صدمه می‌بیند یا کاملا از بین می‌رود.شک داشتن در زندگی زناشویی یکی از مسائل مهم زندگی است.

زندگی برپایه اعتماد استوار است و چنانچه یکی از زوج‌ها یا هر دو، اعتمادشان از بین برود و دچار بدبینی شوند، آرامش نخواهند داشت. یکی از اختلالاتی که در دنیای روان‌شناسی مطرح می‌شود، شک و بدبینی است که می‌تواند تبدیل به بیماری روانشناختی شده یا در سطحی باقی بماند که به روابط بین فردی صدمه بزند.

از بین رفتن اعتماد به همسر، جزو مواردی است که باعث می‌شود، فرد مدام در حالت ترس و نگرانی باشد و رفتارهایی از خود نشان ‌دهد که روابطش بیشتر آسیب ببیند. فردی که به همسر خود بدبین است، مدام رفتار کنترل‌گر از خود بروز می‌دهد. ریشه رفتارهای کنترل‌گر و سوءظن‌آمیز، می‌تواند نداشتن اعتماد به نفس و ترس از تنهایی، آسیب عاطفی یا نگرانی از دست دادن باشد.

شک نوعی اختلال وسواسی است که گاه فرد را گرفتار رفتار غیرعادی و جنون‌آمیز می‌کند. فردی که دچار شک و بدبینی به همسر شده، کنترل کردن را تا ورود به حریم شخصی همسر ادامه می‌دهد و به عشق و احترام در زندگی صدمه می‌ زند.

اگر سوء‌ظن و بدبینی به اتفاقی هر روزه بدل شود، می‌تواند آسیب زیادی به زندگی زناشویی بزند. فرد بیمار موبایل، ایمیل و تلفن‌های همسر خود را مدام کنترل می‌کند و مرز اختلال تا جایی ادامه می‌یابد که از دستگاه ضبط صدا استفاده می‌کند تا بتواند مورد مشکوکی را در همسر خود شناسایی کند. فرد شکاک همواره خود را در معرض خطر می‌بیند و فرد بدبین به همسر، این علائم را تجربه می‌کند:

احساس ناامنی، افسردگی، ناتوانی در کنترل خشم، تجسم خیانت، اعتماد به نفس پایین، کنترل بیمارگون و احساس حسادت. معاشرت با فرد شکاک غیرقابل تحمل و آزاردهنده است، زیرا چنین فردی نمی‌تواند با دیگران رابطه عاطفی پایدار برقرار کند و نهایتا رابطه زوج تحت تاثیر قرار می‌گیرد و چنانچه همسر بی‌دلیل به بی‌وفایی و خیانت متهم شود، احتمال این که درصدد انتقام بربیاید و به سمت خیانت سوق داده شود، افزایش می‌یابد.

برای درمان ابتدا باید علل شک و بدبینی مورد بررسی قرار بگیرد. درمان دارویی نیز در صورت شدت وجود علائم بالینی توصیه می‌شود. علاوه بر آن، درمان مبتنی بر اعتماد به نفس و خود باوری و شناخت درمانی به کار برده می‌شود و ریشه‌های شک و بدبینی و مصداق‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و با استفاده از روش اعتماد‌سازی سالم و محبت بدون قید و شرط می‌توان محور صمیمیت را در خانواده بازسازی کرد.

سوالاتی که مراجعه کنندگان در رابطه با شکاکی همسر برایشان پیش می آید:

 چرا نسبت به همسر خود احساس مالکیت می‌کنیم؟

 چیکار کنم به همسرم شک نداشته باشم؟

 چرا ترس از خیانت و طرد شدن از رابطه زناشویی را داریم؟

 چگونه با همسر شکاک برخورد کنم؟

 با ذهن شکاک همسر چه کنیم؟

 علت ایجاد شک به همسر چیست؟

 علت شک به همسر چیست و با ذهن شکاک چه کنیم ؟

 وقتی زن یا مردی متوجه شک همسر خود شد چگونه باید رفتار کند؟

 دلیل بدبینی و شک به همسر چیست؟

 چطور می‌توان بر بدبینی و شک به همسر غلبه کنیم؟

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته