وسواس در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

وسواس در روانشناسی

وسواس در روانشناسی نوعی اختلال است که ذهن و رفتار فرد را طوری درگیر می کند که تمام امور روزانه او را تحت تاثیر قرار می دهد و از انجام کار های روزانه و رسیدگی به آن ها به طور نرمال جلوگیری می کند. خیلی از مردم دارای اختلال وسواس شدیدی هستند که میتوانند با مراجعه به یک روانشناس حوب آن را درمان کنند. خانم دکتر مهرنوش دارینی با بکار گرفتن یروز ترین متدهای روز به شما کمک میکند تا وسواس خود را کنترل کنید.

وسواس در روانشناسی شامل احساس، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار شامل رفتاری عودکننده‌است. ریشه بیماری وسواس اضطراب است و بیماری به دو شکل فکری و عملی بروز می‌کند. چنانچه بیمار در برابر انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می‌شود.

انواع وسواس:

اختلال وسواس به دو صورت ظاهر می شود و عمل نکردن به آن سبب ایجاد اضطراب در فرد می شود. این وسواس ها عبارتند از وسواس فکری و وسواس عملی

وسواس فکری:

اختلال وسواس فکری مربوط به ذهن است و آن را تحت تاثیر می گذارد. این فکر مدام به سراغ فرد می آید و مانع از انجام کار های روزانه می گردد.

وسواس عملی:

اختلال وسواس عملی مربوط به کار هایی است که فرد خود را موظف به تکرار آن ها می داند و اگر تکرار نکند دچار نگرانی شدید می شود.

علائم و نشانه های وسواس:

وسواس می تواند در کودکان و یا بزرگسالان دیده شود و معمولا با بالا رفتن سن نیز شدت می گیرد. علائم و نشانه های وسواس می تواند شدید و یا خفیف باشد. ممکن است برخی افراد تنها اختلال وسواس فکری داشته باشند و برخی دیگر درگیر اختلال وسواس رفتاری نیز شوند.

برخی افراد مبتلا به وسواس فکری، سعی در پنهان کردن علائم خود دارند. اما اطرافیان آن ها متوجه برخی علائم فیزیکی خواهند شد. افراد مبتلا به اختلال وسواس در روانشناسی چندین بار یک کار را انجام می دهند و کنترلی بر این احساس خود ندارند. معمولا احساس می کنند کاری خلاف آن چه که درست است در حال انجام شدن است. این قبیل علائم می تواند در حدی باشد که فعالیت های روزانه و یا روابط اجتماعی فرد را مختل کند.

علت اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس می تواند یک اختلال عصبی باشد و تغییر و ناهنجاری در انتقال دهنده های عصبی عامل آن باشد.
علل ژنتیکی. اختلال وسواس می تواند زمینه ارثی و خانوادگی داشته باشد.

علل خود ایمنی. عفونت های استرپتوکوکی که می تواند با التهاب و اختلال در عملکرد سلول های عصبی مغز همراه باشد.علل رفتاری. اختلال وسواس می تواند با ترس همراه باشد و دوری از انجام برخی کارها به کمتر شدن ترس در آن ها کمک می کند. این ترس و استرس می تواند برخی مواقع مانند شروع یک کار جدید بیشتر شود.

در چنین شرایطی، رفتار درمانی می تواند به رفع این ترس و استرس کمک کند. علل نورولوژیکی. تکنیک های تصویر برداری از مغز امکان مشاهده و بررسی نواحی مختلف مغز را فراهم کرده است. بر هم خودن تعادل مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین می تواند یکی از دلایل بروز اختلال سواس باشد. عوامل محیطی. عوامل استرس زای محیطی می توانند باعت تشدید اختلال وسواس شوند.

درمان وسواس:

وسواس و افکار مزاحم قابل درمان است. اما عواملی چون شخصیت فرد وسواسی، شدت وسواس بیمار، میزان انگیزه بیمار برای درمان و همچنین چگونگی بکار گیری فنون درمان توسط درمانگر و غیره میتواند در درمان انواع وسواس اثر گذار باشد. از جمله روشهای درمانی که در درمان وسواس و افکار مزاحم بکار گرفته میشود دارو درمانی، مشاوره روانشناسی و روان درمانی است.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته