انتقادپذیری، رمز پیشرفت انسان‌های موفق

انتقادپذیری، رمز پیشرفت انسان‌های موفق

ساعات مطب : 8 الی 17

انتقادپذیری، رمز پیشرفت انسان‌های موفق

انسان‌ها در طول زندگی اشتباه‌های مختلفی را مرتکب می‌شوند و در مقابل این اشتباه ممکن است دیگران آنها را نقد کنند یا عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهند. حتی در زمینه‌های مختلف نیز ممکن است اشتباهی رخ نداده باشد اما دیگران عملکرد فرد را مطلوب یا صحیح ارزیابی نکنند و این موضوع را به طرف مقابل منتقل کنند و نظرشان را بیان کنند.انتقادپذیری انسان های موفق رمزی است برای پیشرفت.

نکته مهم این است که همواره انسان‌های موفق در مقابل انتقادهای سازنده و صحیح، انعطاف‌پذیر هستند. این افراد سست عنصر و دهان‌بین نیستند بلکه نوع نقد بیان شده را مورد بررسی و مشورت قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند مسیر رفتاری و عملکرد خود را بهبود ببخشند.

نظراتی که افراد در قبال عملکرد و رفتار یکدیگر می‌دهند به نوع نگرش آنها بستگی دارد و لزوما نمی‌توان گفت دیدگاه آنها صحیح است اما در عین حال وقتی فردی با نظرات دیگران در مورد رفتار یا انتخاب یا عملکرد خودش روبه‌رو می‌شود، میزان تحمل افراد متفاوت است و می‌توان گفت برخی افراد چنانچه از آنها انتقاد شود با کمال میل و صبورانه پذیرای انتقاد هستند اما برخی دیگر نیز تحمل شنیدن انتفاد، حتی انتقادهای سازنده و به‌جا را نیز ندارند.

باید توجه کنید که شیوه انتقادکردن و ابراز نظرکردن نیز بسیار متفاوت است و وقتی می‌خواهیم در مورد دیگران نظر بدهیم هرگز نباید از جملات تمسخرآمیز، کنایه و تحقیر استفاده کنیم. زیرا این‌گونه نظردادن باعث ایجاد رنجش و تنش در افراد می‌شود.

تیپ‌های شخصیتی خودشیفته تحمل انتقادهای سازنده را نیز ندارند و همچنین افرادی که بسیار خودخواه و خودرأی هستند نیز در مقابل انتقادهای سازنده از خودشان رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی بروز می‌دهند و احتمال ایجاد تنش بین فردی در آنها بالاست. در نهایت این احتمال وجود دارد که در زندگی شخصی خود به‌دلیل رفتارهای خودخواهانه و استفاده نکردن از انتقادهای سازنده به تنهایی برسند و کسی حاضر به معاشرت نزدیک با این افراد نشود.

در مورد افرادی که طاقت شنیدن انتقاد سازنده را ندارند لازم است تا تغییر در نگرش آنها صورت بگیرد زیرا هر فردی ممکن است در مورد عملکرد یا رفتار یا کارکردهای دیگران نظر متفاوتی داشته باشد و نمی‌توان نظر همه افراد را جلب کرد و آنها را راضی نگه داشت. بنابراین برای موفقیت لازم است تا از نظرات سازنده دیگران بهره گرفت.

نتیجه کنکور مرگ و زندگی نیست !

خانواده، فضایی برای رشد و بالندگی فرد است و سبک رفتاری در خانواده جزو موارد مهم در دوام و صمیمیت روابط بین اعضای خانواده است.نتیجه کنکور یکی از مواردیه که…
ادامه مطلب

امان از دعوای خواهر و برادری !

یکی از مواردی که والدین را نگران می‌کند دعوای خواهر و برادری و کینه‌های حل‌نشده‌ای است که ممکن است میان فرزندان آنها ایجاد شود. انتظار خانواده این است که فرزندان…
ادامه مطلب

پاسخ نامناسب به تمایل جنسی نوجوان

نوجوانی، دوره‌ای انتقالی و برزخ میان کودکی و جوانی به شمار می‌رود. در این دوره، نوجوان وارد حیات عاطفی خویش می‌شود و با رشد جنسی، احساس بی‌ثباتی و ناامنی در…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته