زمینه‌های روانی انزجار از صدا

زمینه‌های روانی انزجار از صدا

ساعات مطب : 8 الی 17

زمینه‌های روانی انزجار از صدا

برخی افراد نسبت به صداهای خاصی که دریافت می‌کنند حساسیت ویژه‌ای دارند. تحمل برخی صداها برایشان سخت است و باعث می‌شود واکنش‌هایی مستقیم یا غیرمستقیم در مقابل برخی صداها از خود نشان دهند. این حساسیت حتی می‌تواند به نفرت از صدا تبدیل شود. این نوع حساسیت در برخی مقالات با عنوان «میسوفونیا» نامیده شده است و تاکنون دارای طبقه اختلال تشخیصی مجزا در راهنمای بالینی تشخیص اختلالات نیست و به صورت تک اختلال در نظر گرفته نشده است. انزجار از صدا یکی از مشکلاتی است که مردم شهر های شلوغ بیشتر با آن دسته و پنجه نرم میکنند.

برخی از صداهایی که فرد نسبت به آن انزجار دارد عبارتند از: جویدن، بلعیدن، پاک‌کردن گلو، سرفه و حتی تنفس قابل شنیدن و… . واکنشی که فرد در قبال این نوع صداها دارد ممکن است تکانشی، تنفرآمیز و مقابله‌ای باشد و با خشم فرد همراه شود. همچنین فرد ممکن است با ناراحتی و خشم زیاد صدا را تحمل کند یا واکنش‌هایی هیجانی از خود بروز دهد. این ناراحتی حتی می‌تواند مانع آرامش فرد در محیط‌های شغلی و خانوادگی شود و تعاملات او را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

در مواردی که میسوفونیا شدید باشد فرد ممکن است تذکر دهد، محیط را ترک کند و در مواردی که فرد خودکنترلی دارد از راه‌های دیگری استفاده می‌کند تا بدون ایجاد تنش و ناراحتی، شرایط را تحمل کند. این نوع حساسیت در افرادی که درگیر وسواس خفیف یا شدید هستند مانند اختلالات اضطرابی و اختلال استرس پس از سانحه PTSD بیشتر گزارش شده است.
برای درمان لازم است نوع اختلال همراه یا نوع حساسیت‌های فرد و شدت آن ارزیابی شود و مداخلات درمانی روی فرد صورت گیرد و با استفاده از الگوهای گام به گام یا سایر روش‌های روان‌شناختی به فرد کمک شود تا شدت این حساسیت را کاهش دهد. انزجار از صدا باهث بروز مشکلاته روانی زیادی میشود که باید کنترل شود.

اختلال پانیك یا وحشت‌زدگی

یكی از اختلالات اضطرابی كه برخی افراد را درگیر خود می‌كند، حملات پانیك یا وحشت‌زدگی است. در حقیقت حمله اضطراب شدید همراه با احساس مرگ قریب‌الوقوع را اختلال وحشت‌زدگی می‌نامند.…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته