مهارت کنترل رفتار را بیاموزید

مهارت کنترل رفتار را بیاموزید

ساعات مطب : 8 الی 17

مهارت کنترل رفتار را بیاموزید

یکی از مسائلی که در روابط بین زوج‌ها و خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، تصمیمات ناگهانی و جملاتی است که در شرایط بحرانی به‌زبان می‌آورند. گفتن این جملات و رفتارهای کنترل‌نشده باعث می‌شود سردی عاطفی ایجاد شود و دلخوری و مشکلات بین‌فردی در خانواده به وجود بیاید. بنابراین لازم است افراد مهارت کنترل رفتار و نحوه صحیح ابراز کلام را یاد بگیرند تا از شدیدترشدن شرایط ناراحت‌کننده جلوگیری کنند.

افرادی که در کنترل هیجان، به‌ویژه هیجان خشم، مهارت ندارند بیشتر ایجاد تنش می‌کنند و باعث می‌شوند اختلاف‌نظرها شدت یابد یا حرف‌هایی را به‌زبان می‌آورند که بسیار ناراحت‌کننده است و احتمال دارد در صورت خشم‌شدید رفتارهای پرخاشگرانه از خودشان بروز دهند.  این افراد به‌سادگی از کوره درمی‌روند و هنگام خشمگین‌شدن قدرت تفکر آنها تضعیف می‌شود. بنابراین لازم است مدت زمانی را صرف آرام‌سازی خود کنند.

البته باید توجه داشت برخی افراد هنگام دلخوری انتظار دارند در همان لحظه راجع به موضوع گفت‌وگو کنند و برخی دیگر ممکن است به سپری‌شدن زمان نیاز داشته‌باشند. اگر هر دو نفر در این زمینه توافق نداشته‌باشند نیز احتمال بروز تنش بیشتر می‌شود.

اگر زمان مناسبی را برای گفت‌وگو انتخاب نکنیم، احتمال تشدید دلخوری وجود دارد و اگر کلا هم راجع به مشکل‌مان صحبت نکنیم، باز هم ممکن است تکرار صورت بگیرد. بنابراین توصیه می‌شود به روحیه و شخصیت هر دو طرف توجه شود. در اوج ناراحتی صحبت نشود و پس از گذشت مدت زمانی که مورد توافق هر دو طرف است حتما به‌صورت حضوری و در شرایط بدون تنش، درباره اختلاف نظر صحبت و جمع‌بندی صورت گیرد تا در صورت بروز مشکلات تکراری، با انباشت دلخوری‌ها روبه‌رو نشویم.

کنترل رفتار یک مهارت بسیار مهم است که هر شخص باید آن را به خوبی بیاموزد کسانی که روی رفتار خود کنترل دارند به خوبی میدانند که باید در مواقع حساس و مهم چه رفتاری از خودشان نشان بدهند. این افراد بسیار موفق تر از افراد دیگر در زندگی خود هستند.

چرا احساس جاماندن و بدبختی می‌كنی؟

بسیاری از افراد برای زندگی خود برنامه‌های خاصی را دنبال می‌كنند. زمان‌هایی است كه فرد احساس می‌كند برنامه‌هایش درست پیش نمی‌رود. همین‌طور مواقعی پیش می‌آید كه فرد خودش را با…
ادامه مطلب

اختلالات رفتاری نوجوانتان را مدیریت کنید

دوران نوجوانی، دوران خاص و منحصر به فردی است و والدین بسیار اعتراض می‌کنند که نوجوان آنها حرف گوش نمی‌کند؛ با آنها جایی نمی‌رود؛ شب‌ها دیر می‌خوابد؛ دوست دارد بیشتر…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته