روابط عاطفی بیمارگون

روابط عاطفی بیمارگون

ساعات مطب : 8 الی 17

روابط عاطفی بیمارگون

برخی افراد در روابط عاطفی خود، به‌شدت وابسته می‌شوند و رفتارهای ناهنجار و بیمارگون از خود بروز می‌دهند. این افراد طاقت دوری از فردی را که به او وابسته هستند، ندارند و مدام به اشکال مختلف و در تماس‌های مکرر و غیرمنطقی تمایل دارند با طرف مقابل خود در ارتباط باشند. اینها اعتماد به نفس پایینی دارند و ترس از دست‌ دادن طرف مقابل‌شان باعث می‌شود رفتارهای افراطی و غلط از خودشان نشان دهند و طرف مقابل را خسته کنند.

این افراد به‌دنبال پاسخ ‌ندادن طرف مقابل ممکن است بارها تماس بگیرند یا حتی حضوری سراغ او بروند و کلافه و عصبی‌اش کنند. غالبا توجیهی که برای رفتارهای اشتباه خود دارند، نگرانی و علاقه زیاد است. ممکن است وقتی ارتباط آنها در حال قطع ‌شدن است، مقطعی و کوتاه‌مدت دست از کنترل‌ کردن و تماس‌ گرفتن بردارند اما دوباره که رابطه آنها به حالت عادی برمی‌گردد، رفتارهای افراطی را شروع می‌کنند.

ممکن است به‌دنبال قطع ارتباط عاطفی خود حتی تهدید یا اقدام به خودکشی کنند و همین مسأله باعث می‌شود رابطه بیمارگون آنها ادامه یابد و ترس از این‌که اتفاقی برای فرد بیفتد باعث می‌شود طرف مقابل برای خاتمه رابطه بترسد.

این رفتار در افرادی که دچار اختلالات شخصیتی هستند به ‌چشم می‌خورد و با علائم بالینی همراه است. برای حل این مسأله لازم است ابتدا دارودرمانی و سپس روان‌درمانی در مورد فرد وابسته صورت بگیرد و در صورت لزوم از زوج‌درمانی برای حل مشکلات بین‌فردی استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود با ظهور اولین علائم نشان‌دهنده وابستگی، حتما معاینات بالینی صورت بگیرد تا رابطه به‌صورت بیمارگون ادامه نیابد.

روابط عاطفی امروزه به یکی از مباحث اصلی روانشناسی تبدیل شده است با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی روابط عاطفی زیادی در این دنیا شکل میگیرد که متاسفانه بیشار آنها به شکست منجر میشود و نوجوان گاهی ضربه های بزرگی بهش وارد میشود.

اختلالات رفتاری نوجوانتان را مدیریت کنید

دوران نوجوانی، دوران خاص و منحصر به فردی است و والدین بسیار اعتراض می‌کنند که نوجوان آنها حرف گوش نمی‌کند؛ با آنها جایی نمی‌رود؛ شب‌ها دیر می‌خوابد؛ دوست دارد بیشتر…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته