ترس در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

ترس در روانشناسی

ترس در روانشناسی حالتی است که به دلیل محرک مضر به وجود می آید. درواقع ترس احساسی طبیعی در ما انسان‌ هاست. اگر انسان ها احساس ترس نمی‌کردند، نمی‌توانستند در برابر خطرات از خود محافظت کنند. ترس پاسخی حیاتی به خطرات جسمی و عاطفی است که در طول تکامل انسان، به ویژه در دوران باستان بسیار مهم بوده است.

ترس به‌ تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند. ترس را از دل‌شوره و اضطراب، که معمولاً بدون وجود تهدید خارجی رخ می‌دهد، باید جدا دانست. ترس یا همون فوبیا در وجود همه انسان ها وجود دارد ولی بروز آن متفاوت است بهتر است افرادی ترسشان باعث مختل شدن زندگیشان شده است به یک متخصص روانشناسی مراجعه کند تا آن را کنترل کند.

علت ترسیدن چیست؟

دلایل ایجاد این واکنش هیجانی پیچیده است و معمولا هیچ علت واحدی برای آن وجود ندارد. ترس‌ها معمولا در دوران کودکی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اگر والدینی ترس از عنکبوت داشته باشند، ممکن است کودک نیز یاد بگیرد که از عنکبوت بترسد. برخی از ترس ها ممکن است ناشی از تجربیات یا ضربه روحی باشند. ترس‌های دیگری نیز ممکن است به واسطه علائم فیزیکی که ایجاد می کنند رخ دهند، مانند ترس از ارتفاع که باعث می‌شود احساس سرگیجه ایجاد شود.

روش های مقابله با ترس:

اولین قدم مقابله با ترس در روانشناسی مقابله ی ذهنی با آن ترس است. مثلا بلایای طبیعی مثل زلزله، اگر از قبل آرام باشید و آرامش درونی خودتان را حفظ کنید، در مواجهه با زلزله ترس در روانشناسی کمتری به شما غلبه می کند و آرامش بیشتری خواهید داشت و یا حتی از موقعیت خطر آفرین کاملا نا خاسته دور می شوید. همچنین اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مقابله با ترس در زندگی روزمره آن ها را انجام دهید. حمایت اجتماعی دریافت کنید. وجود افراد حامی در زندگی می تواند به شما در مدیریت احساسات ترس کمک کند.

ذهن آگاهی را تمرین کنید. در حالی که همیشه نمی توانید جلوی برخی از احساسات را بگیرید، آگاه بودن می تواند شما را در مدیریت آنها یاری کرده و کمک کند تا افکار منفی را با افکار مفیدتر جایگزین کنید.

از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید. از تکنیک هایی مانند تنفس عمیق

انواع ترس در زندگی کدامند؟

ترس منطقی

این نوع واکنش برپایه عقل است و در درون ما ایجاد می‌شود. به همین دلیل به آن ترس درونی هم می‌گویند. ترس درونی به این دلیل ایجاد می‌شود تا در مورد خطر یا یک تهدید واقعی هشدار دهد. مثلا در صورتی که اسلحه سمت شماست، هراس از گلوله خوردن از جمله ترس‌های منطقی یا درونی محسوب می‌شود.

ترس ذهنی

این نوع واکنش اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد. درواقع بخشی از مغز می‌ترسد و قسمت منطقی دلیل آن را متوجه نمی‌شود. این نوع واکنش همان ترس ذهنی یا غیرمنطقی است که مربوط به اتفاقات گذشته یا ترس از آینده خواهد بود. وحشت ذهنی یکی از انواع ترس در زندگی است که افراد زیادی آن را با تصویرسازی ذهنی تجربه می‌کنند.

ترس اولیه

یکی‌دیگر از انواع ترس در زندگی نوع اولیه آن است که شباهت زیادی به ترس‌های عقلانی داد و به‌دلیل تکامل انسان ایجاد می‌شود. از همین‌رو به آن ترس ذاتی می‌گویند. مثلا ترسیدن از مار.

علائم ترس چیست؟

افراد می‌توانند ترس را متفاوت تجربه کنند، اما برخی از علائم فیزیکی و عاطفی رایج عبارت‌اند از:

تعریق
ضربان قلب سریع
حالت تهوع
درد قفسه سینه
خشک شدن دهان
ناراحتی معده
لرز
تنگی نفس
تشنج
احساسات شدید
احساس ناراحتی
احساس از دست دادن کنترل
وحشت شدید

برخی از سوالاتی که ممکن از مراجعه کنندگان یا بازدیدکنندگان در مورد ترس در زندگی روزمره یا روتین زندگی آنها پیش بیاید بصورت زیر است:

زندگی اسلایدی چیست و چه تاثیری بر ما دارد؟
تعریف ترس چیست؟ انواع ترس کدامند؟
ترس چیست؟
علت ترس چیست؟
معنی واقعی ترس چیست؟
واکنش عاطفی ترس چیست؟
ترس در خواب نشانه چیست؟
انواع ترس در زندگی کدامند؟
واکنش بیوشیمیایی ترس چیست؟
چگونه بر ترسمان غلبه کنیم؟
انواع ترس چیست ؟
راههای غلبه بر ترس چیست ؟
ترس چیست و چگونه بر آن غلبه کنیم؟
علائم ترس چیست ؟

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته