پیامدهای فضای مجازی در خانواده

پیامدهای فضای مجازی در خانواده

ساعات مطب : 8 الی 17

پیامدهای فضای مجازی در خانواده

یکی از مسائلی که این روزها والدین را نگران کرده‌ نحوه مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان است. با‌توجه به این‌که در سال‌تحصیلی فعلی به دلیل همه‌گیری کووید-19 دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری مشغول یادگیری هستند، الزاما در تمام مقاطع تحصیلی به دسترسی و استفاده مداوم از اینترنت نیاز دارند. همین مسأله در مورد دانش‌آموزان، خصوصا سن نوجوان مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌است که از جمله می‌توان به استفاده همزمان کلاس‌های درسی و اپلیکیشن‌های و تاثیر  فضای مجازی در خانواده اشاره کرد.

برخی دانش‌آموزان حضور واقعی در کلاس‌ها ندارند و در روزهای پایانی سال‌تحصیلی نگرانی والدین در خصوص فرزندان‌شان افزایش
یافته‌است. همچنین تعدادی از دانش‌آموزان به‌شدت به‌فضای مجازی وابسته‌شده و مشغول انجام بازی‌های آنلاین یا حضور در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف هستند و همین مسأله باعث ایجاد ناراحتی بین والدین و نوجوانان شده‌است.

تغییر سبک زندگی نوجوانان و محدودیت‌های رفت‌وآمد ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شده‌ گرایش و وقت‌گذرانی در پیام‌رسان‌ها افزایش یابد. به‌دنبال این نوع گرایش، معاشرت‌های دانش‌آموزان با افرادی که شناختی نسبت به آنها ندارند، گسترش پیدا کرده‌است. حتی نوع ادبیات گفتاری و رفتاری نوجوانان به‌شدت تحت تاثیر افراد فعال در این نوع پیام‌رسان‌ها قرارگرفته‌ و نابهنجاری‌ها، کج‌خلقی، پرخاشگری و وابستگی نوجوانان به‌مراتب شدت یافته‌است؛ از این رو لازم است والدین نظارت و مدیریت غیرمستقیم روی معاشرت‌های فرزندان‌شان داشته‌باشند و با همدلی و رفتار دوستانه، آگاهی‌های لازم را به‌صورت غیرسرزنشی به‌فرزند خود انتقال دهند. باید توجه داشت نوجوانان مایل به شنیدن نصیحت نیستند و نوع برخورد و گفت‌وگو با آنها باید متناسب با روحیات‌شان‌باشد.

پاسخ نامناسب به تمایل جنسی نوجوان

نوجوانی، دوره‌ای انتقالی و برزخ میان کودکی و جوانی به شمار می‌رود. در این دوره، نوجوان وارد حیات عاطفی خویش می‌شود و با رشد جنسی، احساس بی‌ثباتی و ناامنی در…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته