سرکشی، وصله ای بر نوجوانی!

ساعات مطب : 8 الی 17

سرکشی، وصله ای بر نوجوانی!

بیشتر نوجوانان تمایل دارند با همسن و سال‌های خود بیرون بروند و مراوده داشته باشند و گرایشی به معاشرت با بستگان و خانواده خود ندارند و ترجیح می‌دهند در بیشتر مهمانی‌های خانوادگی شرکت نکنند. اولین درخواست آنها و گله‌ای که دارند تنها بودن است و اصرار می‌کنند با دوستانشان بیرون بروند و غالبا خانواده به دلیل نگرانی‌هایی که دارد با آنها مخالفت می‌کند.سرکشی نوجوان بسته به سن آنها متفاوت است.

در این دوره سنی نوجوان در بحران هویت است و برای این که مورد توجه قرار بگیرد کارهای هیجان‌انگیز و مخاطره‌آمیز انجام می‌دهد. نوجوان هم به خودش صدمه می‌زند و هم با پرخاش کلامی با اطرافیان به‌خصوص خانواده خود رفتار می‌کند. نوجوان به دلیل روبه‌رو شدن با ناکامی‌های متعدد دست به رفتاری مخرب‌ زده و به بدن خودش آسیب می‌رساند.

سرکشی نوجوان در این زمینه‌ها با خانواده به مشکل برمی‌خورند:

ـ ساعت خواب او تغییر می‌کند و تمایل دارد شب‌ها بیدار باشد.

ـ نوع موسیقی که گوش می‌دهد (اکثرا نوع موسیقی انتخابی توسط نوجوان دارای ادبیاتی است که با خانواده همسو نیست.)

ـ نوع پوشش و لباسی که انتخاب می‌کند و نوع آراستگی با خانواده تناسب ندارد .

ـ در رفت و آمد خانواده را همراهی نمی‌کند.

ـ روی تلفن همراه خود رمز می‌گذارد.

ـ تمایل دارد در اتاقش همواره بسته یا حتی قفل باشد.

ـ با خواسته‌های والدین مخالفت می‌کند و درخواست‌های آنها را انجام نمی‌دهد.

ـ احساس نازیبایی می‌کند و گرایش به جراحی زیبایی دارد.

ـ در درس خواندن مطابق میل والدین رفتار نمی‌کند.

در این دوره از دست دادن حمایت‌های بی‌قید و شرط والدین برای کسب احساس استقلال از یک طرف و لذت مورد حمایت آنها بودن و همان طور کودک ماندن و بدون زحمت و دردسر، همیشه مورد محبت قرار گرفتن از طرف دیگر، در نوجوان جنگ روانی ایجاد می‌کند.

چون خواسته‌های بی‌حد و مرز نوجوان برآورده نمی‌شود، رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهد. با اعضای خانواده ارتباط برقرار نمی‌کند و آنها را مقابل خود در نظر می‌گیرد. با طعنه و سرزنش با خانواده صحبت کرده و مدام از سبک زندگی و تفریحات خانواده ناراضی است و غر می‌زند. مشکلات گوارشی و بیماری‌های جسمی و سردردهای مداوم دارد که ریشه بسیاری از آنها استرس است.

در حالت‌های شدید‌تر نوجوان خشم خود را درونی می‌کند و با وسایل نوک تیز روی دست یا پای خود خط می‌اندازد. به سیگار کشیدن تمایل دارد و در برخی موارد اقدام به خودکشی نمایشی می‌کند. برای برطرف کردن این موارد لازم است ابتدا خواسته‌های نوجوان مورد ارزیابی قرار گیرد و جلسات مشاوره خانوادگی و انفرادی تشکیل شود و درمان‌های اضطراب و استرس صورت گیرد. مهم‌ترین مهارتی که لازم است خانواده بیاموزد همدلی با نوجوان و اجتناب از سرزنش و تحقیر و در مورد نوجوان مهارت کنترل تکانه و هیجان و به تعویق انداختن خواسته هاست.

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور

ورود به مدرسه بدون ترس!

ترسیدن در كودكان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود و یكی از پررنگ‌ترین ترس‌ها در كودكان ترس ورود به مدرسه است. بنابراین یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در زمان بازگشایی مدارس ورود…
ادامه مطلب

علت بی نظمی در مدرسه

یكی از مسائلی كه به موفقیت دانش‌آموزان و آرامش والدین آنهاكمك می‌كند، نظم است. نظم‌پذیری باعث می‌شود فعالیت‌های دانش‌آموز با موفقیت انجام شود و رضایت فردی و خانوادگی و اجتماعی…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته