ریشه‌‌های روان‌شناختی بدقولی

ریشه‌‌های روان‌شناختی بدقولی

ساعات مطب : 8 الی 17

ریشه‌‌های روان‌شناختی بدقولی

انسان موجودی اجتماعی است و یکی از موضوعاتی که باعث ایجاد تحکیم و پایداری روابط بین فردی می‌شود، متعهد بودن فرد به قول و وعده‌ای است که به دیگران می‌دهد. برخی افراد بسیار بدقول هستند و به دلیل این ویژگی خود در زندگی فردی و اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. ریشه های بدقولی یکی از عواملی است که ما باید آن را شناسایی کنیم و سپس بتوانیم راهکارهای درمانی ارائه کنیم. بدقولی که باعث میشود دیگران نتوانند به ما اعتماد کنند و این موضوع سبب میشود تا فردی تنها بماند با مراجعه ب یک مشاور خوب میتوان این مشکل را به راحتی حل کرد.

بدقول بودن هم می‌تواند در مورد زمان صورت بگیرد و هم در مورد تعهدهای مالی و رفتاری و افرادی که متعهد به زمان و تعهدات خود نیستند. قاعدتا در روابط بین فردی روی حرف آنها نمی‌توان حساب کرد و نزدیکان این افراد نیز از نوع رفتار فرد صدمه بیشتری می‌بینند. آنها به قرارهای خود دیر می‌رسند و از وعده‌های بی‌اساس در جملات خود استفاده می‌کنند و بیشتر مواقع نیز علت بدقولی خود را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهند.

این افراد معمولا برای دیرکردن یا بدعهدی‌های خود بهانه‌های متفاوتی می‌آورند و به دروغ‌گویی و انکار یا دلیل‌تراشی متوسل می‌گردند و تکرار بدقولی آنها باعث می‌شود تا بی‌اعتبار باشند.

این‌که فردی صرفا یک‌بار نسبت به قول و وعده خود عمل نکند می‌تواند قابل پذیرش باشد اما تکرار بدقولی نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی فرد و بی‌تفاوتی او نسبت به محیط پیرامونش است.

البته گاهی نیز ممکن است ریشه های بدقولی فرد ناشی از وسواس‌های فکری یا اشتغال ذهنی بیمارگون و تکرارشونده او باشد. به این معنا که فرد آن‌قدر ذهنش مشغول است که متوجه گذر زمان نمی‌شود و با وجود این‌که بارها تلاش کرده تا به‌موقع کاری را انجام دهد یا در زمان مقررشده حضور یابد اما بازهم موفق نمی‌شود که در این صورت لازم است مشکلات روان‌شناختی فرد مورد بررسی قرار گرفته و مداخلات درمانی متناسب با فرد صورت گیرد. بدقولی در هر شرایطی بد است حال اگر شدیدباشد نیاز به درمان روانشناسی و مشاور دارد.

فرزندتان اختلال کمبود توجه دارد !

معمولا خانواده‌ها آرزو دارند فرزندشان در تمام زمینه‌ها بی‌عیب و نقص باشد و تحمل مشکل را ندارند. زمانی‌که متوجه می‌شوند در روند یادگیری یا رشد فرزندشان مشکلی وجود دارد،کمبود توجه…
ادامه مطلب

افسردگی بعد از کنکور

یكی از امتحانات مهم برای دانش‌آمــوزان و خانواده‌های آنها، شركت كردن در كنكور است و علاوه بر والدین، اولیای آمــوزشی مدارس و مشاوران تحصیلی نیز روی دانش‌آموزان فشار می‌آورند تا…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته