دروغگویی در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

تعریف دروغگویی:

دروغ، سخنی بر خلاف حقیقت است و دروغ گو کسی است که بر خلاف حقیقت، خبری می دهد .
دروغ ادعای باطلی است که فرد، از روی عمد آن را به‌عنوان حقیقت بیان می‌کند. دروغ‌گویی معمولاً به منظور کلاه‌برداری یا فریب یا جلوگیری از وضعیتی که برای دروغگو نامطلوب است، رخ می‌دهد. دروغ می‌تواند باعث بی‌اعتمادی شود.

علت دروغ گفتن چیست؟

افرادی که دروغ می گویند سعی بر بزرگنمایی خودشان دارند که در طی این چنین دروغی قصد دارند وضعیت اقتصادی بسیار بد خود را بسیار خوب و کامل نشان دهند.
دسته دوم افرادی هستند که دروغ می گویند تا بتوانند از خودشان محافظت نمایند.
و دسته سوم افرادی هستند که دروغ می گویند تا با گفته خود بتوانند به دیگران ضربه وارد نمایند که چنین دروغ هایی امروزه در اجتماع به عنوان دروغ های مودبانه یاد می شود و این گونه به دیگران صدمه وارد می کنند.

انواع دروغگویی:

در کل، ما با دو نوع دروغگویی سروکار داریم.

دروغگویی از روی عادت:

این نوع دو حالت دارد. حالت اول آن به صورت بیمارگونه مثل اختلال های شخصیتی، ضداجتماعی و اختلال های ساختگی است که در این حالت، فرد تمایل غیرقابل کنترل برای دروغ گفتن دارد و هدفش آگاهانه نیست. حالت دوم آن شامل دروغگویی عادتی است که فرد در یک مقطع از زندگی خود عادت کرده دروغ بگوید، به تدریج به این روند ادامه داده و دائما در حال دروغ گفتن است.

دروغگویی مقطعی:

نوع دیگر دروغگویی، دروغ گفتن در مقاطع گوناگون زندگی فرد برحسب نیاز و موقعیتش است. این نوع دروغ گفتن منشاء مرضی ندارد، بلکه منشاء آن، نوع تربیتی است که در آن ترس وجود داشته باشد یا الگوهای نامناسب که فرد می بیند. کسی که دروغ می گوید به موقعیت بالاتری از خودش دست یافته است؛ مثل احساس حقارت، خودنمایی، نیازهای ارضانشده، اعتماد به نفس پایین و ترس و خودخواهی. در جامعه ما ترس بیش از عوامل دیگر در دروغ گفتن افراد دخیل است که این ترس می تواند ناشی از همه چیز باشد.

آیا دروغ مصلحتی وجود دارد؟

دروغ گفتن یا نگفتن واقعیت، اسامی مختلفی دارد مثل مبالغه کردن، دروغ کوچک، توجیه و تحریف و دروغ مصلحتی. همه این عنوان ها جزء خانواده دروغگویی محسوب می شود، که همه موارد به غیر از دروغ مصلحتی بارشان منفی است. مثلا اگر کسی بیمار و در بیمارستان بستری است و خانواده اش در سفر هستند نگوییم. فردی که دروغ مصلحتی به کار می برد، هدفش درنهایت باید گفتن واقعیت باشد.

درمان دروغ گفتن:

اگر دروغ گفتن به صورت بیماری و اختلال شخصیتی باشد، مثل سایکوز، اختلال ساختگی، افراد اهل تمارض درمانشان بسیار سخت است؛ اما اگر دروغ گفتن فقط در مقطعی از زندگی رخ دهد که حال می تواند به دلایلی که برشمردیم مثل کمبود اعتماد به نفس باشد و احساس حقارت و… درمانش به نسبت راحت تر است، چرا که خود فرد در درمان کمک می کند.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته