روزه داری به شرط حفظ سلامت روان

روزه داری به شرط حفظ سلامت روان

ساعات مطب : 8 الی 17

روزه داری به شرط حفظ سلامت روان

با فرارسیدن ماه رمضان یکی از تصمیم‌هایی که ذهن همه را به خود مشغول می‌کند، امکان روزه‌داری است. باید درنظر داشته باشیم روزه‌داری نباید به شرایطی بینجامد که موجب تشدید بیماری جسمی و روزه داری و سلامت روان و رفتار نامطلوب یا آسیب روانی شود. خصوصا آن دسته از افرادی که مشکلات خلقی دارند لازم است توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

مشکلات خلقی می‌تواند تغییراتی در رفتار انسان ایجاد کند و توانایی فرد را در مواجهه و مقابله با فعالیت‌های معمول مثل محیط‌کار، زندگی شخصی و محیط تحصیلی و… را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد پس باید توجه داشت اگر مشکلات خلقی فرد در زمان طولانی ادامه پیدا کند و شدت یابد می‌تواند به اختلالات خلقی تبدیل شود.

افرادی که از لحاظ روان‌شناختی خلق پایینی دارند و دچار افسردگی هستند یا افرادی که دچار خلق متغیرند و کسانی که کنترل خشم و هیجان ندارند، غالبا مداخلات دارویی در موردشان صورت می‌گیرد و با توجه به این‌که در برخی زمان‌ها مداخلات دارویی باید در زمان مشخص صورت بگیرد بنابراین این افراد امکان این که روزه بگیرند، ندارند ولی چنانچه بیماری‌های خفیف داشته باشند و مداخلات دارویی امکان تغییر زمان مصرف داشته باشد می‌توانند
روزه بگیرند.

باید توجه داشت اگر فرد توهم و هذیان دارد، روزه‌داری تأثیری منفی بر سلامت جسم و روان او دارد و برای جلوگیری از شدت بیماری توصیه می‌شود روزه نگیرد.

همچنین در مورد افرادی که دچار بی‌خوابی و تحریک‌پذیری هستند و خشم کنترل‌نشده دارند نیز توصیه می‌شود از روزه‌داری خودداری کنند. این توصیه در مورد افرادی که دچار اختلالات دوقطبی هستند نیز صدق می‌کند و با توجه به این‌که سلامت‌روان امر بسیار مهمی است بنابراین ابتدا لازم است برای روزه‌داری متناسب با نوع اختلال تصمیم‌گیری شود.

روزه داری یکی از واجباتدینی ما است ولی در مباحث دینی هم تاکید شده است که اگر روزه داری به حفظ سلامت بدن آسیب میزد لزومی به گرفتن آن نیز به عبارت دیگر حفظ سلامت جسمی و روانی اهمیت بیشتری دارد.

وقتی زندگی تلخ میشود

زوج‌هایی که تازه ازدواج می‌کنند، کمی نیاز به زمان دارند تا روحیه آنها با یکدیگر سازگار شود. وبا حقایق تلخ زندگی کنار بیایند. آنها تلاش می‌کنند زندگی عاشقانه‌ای را داشته…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته