بلوغ روانی در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

تعریف بلوغ روانی:

بلوغ روانی به معنای آمادگی زیستی است که خود مبتنی بر یک نقشه ژنتیک می‌باشد. بلوغ روانی یعنی فرد خودش را می شناسد و نقاط ضعف و قوت خود را می داند و مسئولیت پذیری پیدا کرده است و می توان گفت که یکی از مهمترین نشانه های مسئولیت پذیری و شناخت خود” است و این مسئولیت در زمینه های متفاوت گسترده می شود.

اختلالات بلوغ روانی:

همیشه بلوغ روانی به درستی سیر تکاملی خود را طی نمی‌کند و گاه موجب اختلالاتی از قبیل: ۱-وسواس ۲-کمرویی ۳-عدم رعایت حقوق اجتماعی دیگران.
و در نهایت موجب مرتکب شدن اعمالی مانند دزدی، جنایت و … می‌شود.

نشانه های اختلال روانی در نوجوانان:

افراد در دوران نوجوانی بسیار مستعد مبتلا شدن به اختلالات روانی هستند. به همین علت باید سلامت روانی نوجوانان مورد توجه قرار بگیرد و مورد سنجش و پایش قرار بگیرد.

از اختلالات روانی شایع در نوجوانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

افسردگی ( عدم لدت بردن از زندگی و مهم نبودن چیزهایی که قبلا بااهمیت بودند)
مانیا ( تجربه خلق بالا، احساس همه‌کار توانی، انجام کارهای پرریسک و خطرناک)
مشکلات اضطرابی ( وجود احساس اضطراب و استرس و ایجاد اختلال در زندگی روزمره)
بی‌اشتهایی عصبی ( عدم دریافت غذا به دلیل فشارهای روانی)
اختلال بدشکل دیدن بدن ( تصور اینکه بدن دچار نقص است یا نقض‌های کوچک بسیار بزرگ‌تر به چشم می‌آیند)
اسکیزوفرنی ( توهم، هذیان )

سطوح بلوغ روان:

بلوغ روانی در سطوح فکری، عاطفی، اجتماعی، مالی، و بین فردی وجود دارد و عملکرد فرد این زمینه ها نشان دهنده بلوغ روانی او است.
انتظار می رود که با افزایش سن تقویمی، بلوغ روانی افراد نیز افزایش یابد ولی نکته اینجاست که سبک زندگی و ویژگیهای شخصیتی و تجارب افراد است که آنها را به سمت بلوغ روانی و رفتاری هدایت می کند.

عوامل روند رشد بلوغ روانی:

برخی عوامل روند رشد را به تاخیر می اندازند و یا آن را با مشکل مواجه می کنند، مانند وسواس فکری، اختلالات اضطرابی ، افسردگی، اختلالات شخصیتی، کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، کمرویی و …
بنابراین لازم است تا ابتدا فرد روی خودش متمرکز شود تا بتواند بلوغ را در خود ایجاد کند و اگر با مشکلی روبرو است به درمان آن بپردازد.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته