مرز ترس از ویروس كرونا

ساعات مطب : 8 الی 17

مرز ترس از ویروس كرونا

ترس از کرونا در بیشتر خانواده‌ها وجود دارد و ترس از این‌كه دچار بیماری بشوند چند برابر شده است برخی از والدین به دلیل نگرانی بیش از حد باعث ایجاد استرس‌های شدید در فرزندانشان شده و ترس و وحشت آنها را پیرامون بیماری دامن زده‌اند.

نگران بودن خانواده‌ها در مورد ابتلا به ویروس كرونا امری طبیعی محسوب می‌شود و نمی‌توان گفت كه چرا افراد احساس نگرانی می‌كنند، اما در عین حال باید توجه داشته باشیم كه نگرانی افراد زمانی اثربخش است كه به دنبال افزایش اطلاعات و استفاده از توصیه‌های بهداشتی و درمانی باشند.
این‌كه افراد بتوانند مسائل پیشگیری‌كننده را دنبال كنند بسیار اهمیت دارد، اما آنچه ممكن است افراد را دچار بی‌قراری بیش از حد بكند، ترس‌های غیرمنطقی و فاجعه‌سازی ذهنی است.

فاجعه‌سازی ذهنی باعث می‌شود تا میزان استرس و دلهره افراد بیش از حد طبیعی باشد و به گونه‌ای رفتار كنند كه از حالت منطقی خارج می‌شود و امور عادی زندگی روزمره فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نهایت ممكن است فرزندان یا خود فرد دچار وسواس بیمارگون یا ترس‌های شدید از حضور در اجتماع شوند.

كودكان، رفتارهای مختلف را از والدین و از طریق یادگیری مشاهده‌ای می‌آموزند، بنابراین لازم است در فضایی آرام و بدون تنش، مسائل بهداشتی را به كودكان آموزش دهیم تا از ترس از کرونا در آنها جلوگیری شود و باید در نظر داشته باشیم كه استرس زمانی كه حالت سازنده داشته باشد مفید است، اما استرس‌ها وقتی شدت می‌یابند و در زمان طولانی ادامه پیدا می‌كنند باعث ایجاد فرسودگی در فرد می‌شوند و سلامت روان فرد را به خطر می‌اندازند.

افرادی كه می‌توانند مسائل پیشگیرانه را به درستی و با آرامش اجرا كنند از سلامت روان بالاتری برخودارند و این احتمال وجود دارد كه به دلیل استرس بیش از حد، فرد نتواند به درستی بهداشت را رعایت كند یا چنانچه در برخی موارد توصیه‌ای را فراموش كند، ممكن است دچار ترس شدید، اضطراب، دل نگرانی، بی‌قراری و بدخوابی شود.

بنابراین لازم است تا با حفظ سلامت روان به بدن كمك كنیم تا حالت مقاوم تری به خود بگیرد. افرادی كه احساس درماندگی در آنها كمتر است، بهتر می‌توانند با بیماری مقابله كنند و برای این موضوع لازم است تا از فاجعه‌سازی ذهنی پرهیز كنیم.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته