ریتم خواب پس از تعطیلات نوروز

ساعات مطب : 8 الی 17

ریتم خواب پس از تعطیلات نوروز

در نوروز اولین مساله‌ای که برای افراد ایجاد می‌شود به هم ریختن ریتم خواب پس از تعطیلات آنهاست و با توجه به تعطیلی ممکن است نظم افراد در سایر امور زندگی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

خواب فرآیندی طبیعی است که به‌طور منظم هر ۲۴ساعت اتفاق می‌افتد و در آن حالت انسان، ناهوشیار و نسبت به اتفاقات اطراف خود نا آگاه است و بدن انسان برای تجدید انرژی به خواب کافی نیاز دارد.

نوزادان روزانه حدود ۱۷ ساعت می‌خوابند و خواب آنها ممکن است با سروصدای مهمانی چنانچه به صداهای محیطی حساس باشند تحت تاثیر قرار بگیرد و کودکان بزرگ‌تر ۹تا۱۱ ساعت خواب شبانه نیاز دارند و افراد بالغ نیازمند هفت یا هشت ساعت خواب شبانه هستند. همچنین افراد مسن‌تر هم به همین مقدار خواب نیاز دارند، اما اغلب ممکن است فقط یک دوره خواب عمیق شبانه طی سه تا چهار ساعت اول داشته و پس از آن ممکن است آسان‌تر از خواب بیدار شوند.

دیدو بازدیدها، تفریحات و مهمانی‌های شبانه طولانی و سفرهای نوروزی جزو عواملی هستند که نظم زندگی افراد را تغییر می‌دهند و با توجه به این‌که افراد شب‌ها دیرتر می‌خوابند یا در مسافرت هستند، بنابراین الگوی ساعات خواب آنها به‌هم می‌ریزد و احساس خواب آلودگی و رخوت در روزهای اول بعد از تعطیلات در افراد به وفور مشاهده و باعث می‌شود تا در انجام امور روزمره خود احساس کسالت کنند و بیشتر مایل باشند که روزها بخوابند و شب‌ها دیرتر به رختخواب بروند.

بدن انسان در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند به بیدارخوابی شبانه و خواب بیش از حد روزانه عادت کند و بالاخص این موضوع برای افراد شاغل و دانش آموزان مشکلات بیشتری را پس از اتمام تعطیلات نوروزی ایجاد می‌کند و بسختی می‌توانند صبح‌ها از خواب بیدار شوند و روز خود را آغاز کنند.

چنانچه در تعطیلات نوروزی خواب شما نامنظم شده، لازم است بسر‌عت الگوی خواب خود را اصلاح کنید و حتی اگر خوابتان نمی‌برد بموقع به رختخواب بروید و اتاق را تاریک نگه دارید و از کار با لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و جست‌جو در فضای مجازی یک‌ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

برخی افراد تصور می‌کنند زمانی‌که با تلفن همراه یا وسایل الکترونیکی بازی کنند یا این‌که در فضای مجازی مطلب بخوانند، احتمالا ذهنشان خسته خواهد شد و راحت‌تر خوابشان می‌برد اما باید توجه داشته باشید که این‌کار نه تنها باعث خوابیدن نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود تا ذهن شما کماکان هوشیار بماند و هورمون‌های مربوط به خواب پس از ترشح شدن، با فعال بودن مغز از بین برود.

همچنین لازم است تا فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، تهیه کنید و با استفاده از برنامه‌ریزی و مدیریت زمان مجددا به نظم در زندگی روزمره خود برسید و با تغییر سبک زندگی به خودتان کمک کنید تا روال عادی زندگی شروع شود.

امان از دعوای خواهر و برادری !

یکی از مواردی که والدین را نگران می‌کند دعوای خواهر و برادری و کینه‌های حل‌نشده‌ای است که ممکن است میان فرزندان آنها ایجاد شود. انتظار خانواده این است که فرزندان…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته