ساعات مطب : 8 الی 17

چرا معاشرتی نیستی؟

انسان موجودی اجتماعی است و یکی از طبیعی ترین رفتارها در انسانها آداب معاشرت کردن و روابط اجتماعی است. یکی از مسائلی که برخی از افراد با آن روبرو می شوند ترس از معاشرت و ترس از گفتگو کردن و حرف زدن با دیگران است. این افراد غالبا خجالتی به نظر می رسند و در بزرگسالی رفتار اجتماعی آنها متناسب با سنشان نیست.

اضطرابی که افراد در حضور در اجتماع تجربه می کنند در بیش از 12 درصد جمعیت وجود دارد و طبیعی به نظر می رسد اما بعضی از افراد در ارتباط با اطرافیان و هم‌سن و سالانشان دارای مشکلات بسیار جدی از قبیل احساس اضطراب یا ترس شدید هستند و بیشتر زندگی خود را در حالت انزوا به سر می برند و از داشتن روابط اجتماعی پرهیز می کنند.

بیشتر افراد وقتی برای اولین بار در جمعی حضور پیدا می کنند ممکن است ابتدا احساس راحتی نداشته باشند و یا زمانیکه برای اولین بار کنفرانس می دهند و یا می خواهند جلوی جمع صحبت کنند، استرس دارند اما این حالتها رفته رفته کاهش می یابد و با تکرار فرد به تسلط می رسد.

اما برخی از افراد آداب معاشرت فراتر است و بنابراین دلایل از حضور در جمع فرار می کنند:

اضطراب اجتماعی
اعتماد به نفس پایین
ترس از تمسخر
ترس از تایید نشدن
ترس از محبوب نبودن
احساس عدم امنیت در جمع
ترس از مورد ارزیابی قرار گرفتن و احساس بی کفایتی
و همچنین این نوع رفتار گاهی به دلیل بزرگ منشی بیش از و احساس فخرفروشی و بالاتر بودن از دیگران، ایجاد می شود.

در اضطراب اجتماعی فرد احساس می کند که وقتی در جمع شرکت کند، توسط دیگران مورد بررسی قرار می گیرد و این افراد تمایلی برای آغاز ارتباط با دیگران ندارند و اگر در جمع نیز شرکت کنند، غالبا صحبت نمی کنند و یا مدام مراقب واکنش و رفتار دیگران هستند و پس از اینکه جمع را ترک می کنند، روزها و ساعتهای طولانی به اتفاقاتی که در آن جمع رخ داد فکر می کنند و غالبا از رفتار و عکس العمل خودشان راضی نیستند.

این افراد از خطای شناختی رنج می برند و ذهن آنها اتفاقات کوچک و ساده را بزرگنمایی می کند و مشکلات را تعمیم می دهند و از اینکه در یک جمع مرکز توجه باشند گریزان هستند. آنها نمی توانند حتی در جمع به راحتی غذا بخورند و یا مکالمه تلفنی داشته باشند. برای درمان لازم است تا از رفتاردرمانی و درمانهای شناختی بهره گرفته شود.

اضطراب آینده را نداشته باش!

یكی از حالاتی كه بسیاری از افراد در زندگی خود تجربه می‌كنند، دل‌نگرانی و اضطراب است. اضطراب حالتی است كه علاوه‌بر برانگیختگی فیزیولوژیكی در فرد، حالت درماندگی و عدم تعادل…
ادامه مطلب

شگردهای سرگرم شدن در تعطیلات نوروز

آغاز سال نو برای خانواده‌ها نوعی تحول محسوب می‌شود و با توجه به آداب و رسوم فرهنگی غالبا دید و بازدیدهای نوروزی در خانواده‌های ایرانی صورت می‌گرفت؛ یا به سفر…
ادامه مطلب

گاهی بی دلیل خلقتان تنگ می شود

در میان اختلالات روان‌شناختی، بیماری‌ای به نام سیکلوتایمی یا خلق تنگ وجود دارد که علائم آن شبیه اختلال دوقطبی، اما خفیف‌تر از آن است و با دوره‏های فراوانی از حالت…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته