گرایش به سیگار در نوجوانی

گرایش به سیگار در نوجوانی

ساعات مطب : 8 الی 17

گرایش به سیگار در نوجوانی

یکی از حساس ترین دوران های زندگی “نوجوانی” است و در این دوران میزان هیجان طلبی نوجوانان و میل به استقلال طلبی آنها باعث می شود تا به کارهای پرخطر روی بیاورند. این دوره از زندگی اهمیت خاصی دارد و هویت فرد در این دوران در حال شکل گیری است.سیگار در نوجوانی یکی از کارهای خطرناک این سن است.

یکی از رفتارهای نگران کننده در این دوران گرایش به مصرف سیگار است. استفاده از سیگار در نوجوانی، بیشتر جنبه خود نمایی دارد اما رفته رفته حالت لذت بخش به خود می گیرد و می تواند جزو زندگی فرد شود.

در ابتدا نوجوان به دلیل کنجکاوی اقدام به استفاده از سیگار می کند و ممکن است حس اعتماد به نفس و یا بزرگنمایی به او دست بدهد ولی این احتمال وجود دارد که کم کم بنابردلایل بی اهمیت به سیگار کشیدن ادامه دهد.

این عوامل می تواند در تمایل به استفاده از سیگار در نوجوانی و یا سنین بالاتر نقش داشته باشد:

اعتیاد والدین و یا سیگاری بودن والدین
محدود بودن بیش از حد نوجوان
کم توجهی به نوجوان و بی تفاوت بودن نسبت به نیازهای او
آزادی بیش از حد نوجوان و کنترل نشدن او
دوستان سیگاری و معاشرت در مکان هایی که مصرف سیگار شایع است
خانواده های پرتنش و پرتشنج که اختلافات خانوادگی زیادی دارند
خانواده های از هم گسسته و یا تک والد و یا یا خانواده هایی که انسجام چندانی ندارند
تبعیض گذاشتن بیش از حد بین فرزندان
الگوبرداری از گروه همسالان و میل به تایید گرفتن از آنها
مشکلات عاطفی و یا مشکلات تحصیلی

در سنین بالاتر مسائل روانی (مانند بیکاری، فشار مالی، محیط های نامناسب و وابستگی جسمی و روانی) عامل تشدید کننده ای برای مصرف سیگار می باشد. و همچنین علاوه بر رفتارهای عادتی، می توان به اضطراب، استرس، افسردگی، بیماریهای خلقی و روان تنی به عنوان عامل تشدید کننده اشاره کرد.

چنانچه متوجه شدید که دختر یا پسرنوجوان شما سیگار می کشد، با او وارد گفتگو شوید و حتما از کمک های روانشناسی برای کنترل این موضوع استفاده کنید. مدارا کردن با نوجوان یکی از اصول مهم در تعامل با آنها است.

به خصوص اگر می خواهید رفتاری مثل سیگار کشیدن را در او تغییر بدهید ابتدا صبوری کنید و کاملا قاطع با فرزند خود گفتگو کنید. حتما مشخص کنید که از چه زمانی شروع به مصرف کرده و مطمئن شوید که با شما صادقانه صحبت می کند و از زد و خورد بدنی خودداری کنید.

اصلاح رفتار از کودکی با رفتار درمانی

اصلاح رفتار کودکان برای والدین بسیار مهم است و اغلب خانواده‌ها تمایل دارند فرزندی مودب و شایسته داشته باشند؛ اما این اتفاق به‌صورت کامل رخ نمی‌دهد و بیشتر کودکان ممکن…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته