ساعات مطب : 8 الی 17

فرزندتان چه استعدادی دارد ؟

والدین مایلند استعداد فرزندان در بیشتر زمینه‌ها وجود داشته باشد و گاهی به زور آنها را وادار به انجام برخی فعالیت‌ها می‌کنند که نهایتا باعث می‌شود به جای تشویق، اضطراب در آنها ایجاد کنند.

استعداد به میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت گفته می‌شود و اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد افراد با یکدیگر متفاوتند و برخی در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود نشان می‌دهند و پیشرفت آنها در آن زمینه سریع‌تر است و اینها حاکی از تفاوت‌های فردی است.

ویژگی‌های فرد هوشیار عبارت است از:

استعداد فرزندان حساس و دقیق بودن به آنچه در اطراف فرد اتفاق می‌افتد، تجسم و نگهداری، تخیل ابداعی یا ابتکاری، بصیرت یا بینش، انتقاد از خود، پشتکار و اعتماد بر خود و انگیزش قوی.

والدین با دیدن رفتار فرزندشان می‌توانند مهارت‌ها را در او شناسایی کنند. برخی مهارت‌های قابل مشاهده عبارت است از:

مهارت تفکر منطقی: این دسته از کودکان به بازی‌های اعداد علاقه‌مند هستند. بعضی از آنها فکر می‌کنند روزی بزرگ‌ترین عدد دنیا را کشف کنند. درس

ریاضی برای آنها شیرین‌ترین درس است که بعدها جای خود را به جبر و هندسه می‌دهد.

مهارت تجسم فضایی: توانایی تصور سه‌بعدی اجسام و اشکال در ذهن و همچنین تجسم نقش‌ها و طرح‌های پیچیده در ذهن و ترسیم مجدد آنهاست. کودکانی که مهارت تجسم فضایی دارند، می‌توانند در مشاغلی مانند برنامه‌ریزی شهری، معماری، طراحی داخلی، ترسیم یا مدل تصویری مانند نقشه‌کشی، مهندسی ساختمان یا مهندسی الکترونیک موفق شوند.

مهارت فنی: کار کردن با آچار و دیگر ابزار برای او راحت است و مشکلات فنی را می‌تواند براحتی برطرف کند و به کاردستی علاقه زیادی نشان می‌دهد.

مهارت تعامل اجتماعی: منظور از توانمندی‌های اجتماعی و تعامل در جامعه، شناخت روحیه و احساسات درونی خود و دیگران و برخورد صحیح و متناسب با آن است. در این مهارت فرد دوستان زیادی در همسالان خود دارد و با بیشتر آنها تعامل فعال دارد.

مهارت گفتاری: این دسته از کودکان مطالعه و صحبت کردن را دوست دارند، کاربرد کلمات را بخوبی می‌دانند، زبان‌های بیگانه را نسبتا راحت‌تر یاد می‌گیرند و به داستان‌پردازی و قصه‌گویی بسیار علاقه‌مند هستند.

مهارت ورزشی: این کودکان از تعادل جسمی خوبی برخوردار هستند، در یک پیاده‌روی می‌تواند مسافت زیادی را طی کند، به یاد گرفتن ورزش‌های جدید علاقه نشان می‌دهند.

امان از دعوای خواهر و برادری !

یکی از مواردی که والدین را نگران می‌کند دعوای خواهر و برادری و کینه‌های حل‌نشده‌ای است که ممکن است میان فرزندان آنها ایجاد شود. انتظار خانواده این است که فرزندان…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته