ریشه های ترس از واکسن

ریشه های ترس از واکسن

ساعات مطب : 8 الی 17

ریشه های ترس از واکسن

ترس از واکسن یکی از هیجان‌های انسان است و واکنشی طبیعی است که در مقابل تهدیدی که فرد ادراک می‌کند رخ می‌دهد. برای حفظ‌ بقای انسان به‌وجود آمده تا او را هنگام مواجه‌شدن با خطر، آماده دفاع، حمله یا فرار کند. باید توجه داشت خطر یا تهدیدی که فرد ادراک می‌کند ممکن است واقعی یا غیرواقعی باشد و از خفیف تا شدید متغیر است. در حالت‌های شدید تا جایی پیش‌رونده می‌شود که فرد با دیدن تصاویر مربوط به موضوع دلهره‌آور، خواندن مطلب در مورد موضوع یا حتی فکرکردن به موضوع احساس نگرانی و ترس می‌کند.

ترس از واکسن و آمپول در برخی افراد وجود دارد که این ترس ممکن است از دوران کودکی با آنها همراه باشد؛ یا حتی دچار فوبی تزریق آمپول و یا سرم باشند. اما برخی دیگر هستند که از تزریق آمپول و واکسن ترسی ندارند اما در مورد واکسن کرونا نگرانند و از تزریق واکسن پرهیز می‌کنند. نگرانند که با تزریق واکسن، داوطلبانه خودشان را قربانی کنند و برخی دیگر نیز نگرانند تزریق واکسن در آینده عوارض بدتری برای آنها داشته باشد. بنابراین ریشه این نوع ترس، نداشتن اطلاعات کافی و وجود اطلاعات متناقض در اذهان عمومی است.

با این‌که مدت زیادی از تولید واکسن کووید-19 در دنیا سپری نشده است، اما ترس از مصون‌شدن و ایمن‌شدن نیز امری طبیعی به‌نظر نمی‌رسد و افرادی که صرفا از تزریق واکسن کرونا ترس دارند لازم است بازنگری شناختی در مورد تفکرشان داشته باشند و با ترس خود مقابله کرده واز دنبال‌کردن اطلاعات غلط و نادرست پرهیز کنند.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته