نیازهای عاطفی را جدی بگیرید

نیازهای عاطفی را جدی بگیرید

ساعات مطب : 8 الی 17

نیازهای عاطفی را جدی بگیرید

یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها، نیاز عاطفی آنهاست. برآورده‌ شدن این نیاز باعث می‌شود تا فرد در زندگی از آرامش و سلامت روان کارآمدتری برخوردار باشد.

نیازهای عاطفی در طول عمر زندگی انسان از کودکی تا پیری وجود دارند و افرادی که از آن برخوردار شده‌اند کمتر دچار رفتارهای بیمارگون در بزرگسالی می‌شوند. باید توجه داشت کم‌توجهی به کودکان از رشد مناسب آنها جلوگیری می‌کند و علاوه بر کودکی می‌تواند در بزرگسالی نیز مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کند.

بی‌توجهی عاطفی از ابتدای زندگی از سوی مراقبان اصلی و والدین کودک صورت می‌گیرد. این والدین بنا بر دلایل مختلف (مشغله زیاد، کم‌حوصله ‌بودن، خستگی، اعتیاد و …) ممکن است نسبت به صحبت‌ها و نیازهای عاطفی فرزند خود بی‌توجه باشند و در نتیجه به ‌اندازه کافی با فرزند خود وقت نمی‌گذرانند یا به‌طور کامل حرف‌های او را نمی‌شنوند.

برخی از والدین برآورده ‌کردن نیازهای خدماتی را جزو نیازهای عاطفی محسوب می‌کنند و اعتقاد دارند همین که هزینه‌های مختلف فرزند خود را (خوراک، پوشاک، تحصیل، امکانات رفاهی- ورزشی- هنری) تأمین می‌کنند، کافی‌ است اما باید توجه داشت توجه عاطفی لزوما به معنای ارائه خدمات نیست؛ بلکه لازم است رفتار اجتماعی و برخورد والد یا مراقب اصلی کودک نشان‌دهنده توجه و اولویت و اهمیت ‌دادن باشد تا بتوان گفت نیاز به توجه و نیازهای عاطفی به‌درستی برآورده شده است.

کودکانی که مورد کم‌توجهی عاطفی قرار می‌گیرند رفته‌رفته این نشانه‌ها در آنها به چشم می‌خورد: اضطراب، بیش‌فعالی، رفتارهای تکانشی، افسردگی، بی‌علاقه‌ بودن، پرخاشگری، عزت نفس پایین، کناره‌گیری از فعالیت‌های لذت‌بخش، کناره‌گیری از گروه همسن، بی‌توجهی و بی‌تفاوتی و خرابکاری. همچنین ممکن است در بزرگسالی نیز این نشانه‌ها در آنها بارز باشد: افسردگی، اختلال در خواب، اختلال در اشتها، وابستگی بیمارگون به دیگران، استرس و اضطراب از دست دادن، احساس گناه، احساس پوچی، پرخاشگری، خودپنداری ضعیف و وابستگی به دریافت تایید از دیگران یا در برخی مواقع مقابله غیرمنطقی با دیگران.

بنابراین باید توجه داشت که کم‌توجهی عاطفی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت روان افراد داشته باشد. برای درمان لازم است تا ریشه‌های بی‌توجهی مورد شناسایی قرار گیرد و در صورت لزوم، خانواده‌درمانی و مداخلات روانشناختی فردی صورت بگیرد یا مهارت‌های فرزندپروری و برنامه‌ریزی به افراد آموزش داده شود تا در این زمینه صدمه کمتری ببینند.

اهمیت كنترل اضطراب خانواده در شرایط كرونا

همه‌گیر شدن بیماری كرونا جهان را درگیر كرده است و خانواده‌هایی هستند كه اطرافیانشان یا عضوی از خانواده آنها دچار این بیماری شده است كه در خانه قرنطینه هستند یا…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته