آداب تشویق و تنبیه فرزندان

ساعات مطب : 8 الی 17

آداب تشویق و تنبیه فرزندان

خود کودک را مورد قضاوت قرار ندهید و به رفتار او بازخورد دهید. اول به کودک تذکر داده می‌شود و درصورتی که رفتار مخرب را تکرار کرد اقدام به تقویت منفی یا تنبیه کنید. . اگر مطلوبی انجام بدهد مورد تشویق قرار میگیرد تا آداب تشویق را نیز به خوبی بیاموزد.

کودک باید از مدت زمانی که تنبیه یا محرومیت یا تقویت منفی در مورد او اعمال می‌شود آگاه شود. هنگام صحبت کردن با کودک به چشمان او توجه کنید و مقابل او بنشینید و عوامل مزاحم مانند صدای تلویزیون یا موبایل را قطع کنید.

در مکانی خصوصی با کودک خود سخن بگویید و به او در مقابل جمع تذکر ندهید یا در حضور جمع، او را سرزنش نکنید. از خود کودک بخواهید برای کار خطایی که انجام داده است مجازات تعیین کند.

لازم است نظر پدر و مادر در مورد نحوه تشویق و تنبیه همسو باشد. از کلمات پیچیده استفاده نکنید و ساده و خلاصه توضیح دهید.اجازه دهید کودک از خودش دفاع کند.

کودک را مورد ضرب و شتم بدنی قرار ندهید و از تنبیه بدنی اجتناب کنید. اگر فرزند شما دچار علائم جسمانی و روان‌شناختی ناشی از اضطراب و ترس شدید است لازم است مداخلات روانپزشکی و روان‌شناختی در مورد او صورت گیرد و حتی در صورت لزوم از دارودرمانی همراه با رفتاردرمانی، روان درمانی و بازی درمانی استفاده شود.

 آداب وشرایط تشویق، تشویق باید به اندازه باشد و نباید مخاطب را به طوری تشویق کنیم که فکر کند  به آخرین درجه تکامل رسیده است.تشویق به عنوان یک اهرم موثر برای تکرار رفتار مطلوب فرزندان استفاده میشود. همانطور که تشویق برای فرزندان خوب است در مواقعی نیز باید از تنبیه استفاده کرد که آن خود نیز ادابی دارد و باید به صورت درست اجرا بشود.     

دکتر مهرنوش دارینی

روان‌شناس و مشاور

اضطراب آینده را نداشته باش!

یكی از حالاتی كه بسیاری از افراد در زندگی خود تجربه می‌كنند، دل‌نگرانی و اضطراب است. اضطراب حالتی است كه علاوه‌بر برانگیختگی فیزیولوژیكی در فرد، حالت درماندگی و عدم تعادل…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته