مسئولیت پذیری در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

مسئولیت پذیری در روانشناسی

مسئولیت پذیری در روانشناسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر فردی است و تاثیر بسیار زیادی در نوع نگرش دیگران نسبت به شخصیت و عملکرد فرد دارد. اگر در هر محیطی به عنوان فردی مسئولیت‌پذیر شناخته شوید، دیگران به گونه‌ی دیگری بر روی شما حساب خواهند کرد و به بیان ساده‌تر دیگران بیش‌تر به شما اعتماد می‌کنند. این جلب اعتماد سبب کسب موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های کاری و فردی خواهد شد.

ویژگی های مهم یک فرد مسئولیت پذیر:

مورد اعتماد و دوست داشتنی هستند
جایگاه شغلی بهتری می‌گیرند
آرامش فکری و روانی دارند
قدرت حل مساله و ضریب هوشی بالاتری دارند

چگونه فردی مسئولیت پذیر باشیم؟

در خانواده، محل کار و اجتماع، مسئولیت پذیر بودن یک مزیت و به بیان بهتر یک امر بشدت ضروری به شمار می‌رود. مسئولیت پذیری در روانشناسی در ذات بسیاری افراد نهادینه شده و از کودکی نشانه‌هایی از مسئولیت پذیری را به صورت خودجوش از خود نشان می‌دهند. اما این بدین معنا نیست که افرادی دیگر نمی‌توانند از این ویژگی برخوردار شوند. بلکه کلیه انسان‌ها با آموزش‌های درست و اصولی به ویژه در دوران طفولیت می‌توانند به افراد مسئولیت پذیری تبدیل شوند.

عواقب عدم مسئولیت پذیری:

بی‌مسئولیتی در روانشناسی را می‌توان به‌عنوان عدم تمایل افراد به قبول مسئولیت‌ها توصیف کرد. ویژگی افراد بی مسئولیت اغلب در سبک زندگی جامعه گریز منعکس می شود، که در آن افراد به طور مداوم در انجام تعهدات خانوادگی، کاری، مدرسه و یا مالی شکست می خورند و نمی توانند یا نمی خواهند به وعده ها و توافقات چه برای خود یا دیگران عمل کنند. این نگرش بد ممکن است در جنبه‌های مختلف زندگی مانند موقعیت‌های مالی، رفتار کاری و روابط با خانواده، دوستان و همکاران تجاری ظاهر شود.

انواع مسئولیت پذیری چیست؟

مسئولیت پذیری اجتماعی
مسئولیت پذیری شغلی
مسئولیت پذیری کارکنان در سازمان
مسئولیت پذیری در کار تیمی

روش‌های تقویت مسئولیت پذیری:

همه چیز به تصمیم آگاهانه خود شما برمی‌گردد. بنابراین، مقصر دانستن دیگران به دلیل اشتباهات خود کار صحیحی نیست. با این اوصاف، در ادامه چند نکته در مورد اینکه چگونه حس مسئولیت پذیری خود را تقویت کنید آورده شده است:

بهانه تراشی نکنید
شکایت نکنید
امور مالی خود را مدیریت کنید
اتلاف وقت نکنید
ثابت قدم باشید
وظایف محوله را به طور کامل به پایان برسانید
حس قدرت خود را در خود افزايش دهيد.[

/vc_column_text]

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته