امیدواری در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

تعریف امید:

امید یک نگرش ذهنی و عاطفی است که بر اساس حس موفقیت و برنامه‌ریزی برای دستیابی به این اهداف تعیین شده‌ است. در تعریف دیگر امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است. این مفهوم لزوماً به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به ‌احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است.

ریشه‌ی امیدواری در چه چیزی است؟

از آن‌ جایی‌ که امیدواری یکی از احساسات درونی انسان است، ریشه‌ی آن بیش از هر چیز به وجود خود انسان بازمی‌گردد. احساسات درونی انسان، تا حد زیادی وابسته و متصل به‌ هم هستند؛ بر این اساس هر چقدر آرامش بیشتری داشته باشیم، قدرت، امیدواری و انگیزه‌ی بیشتری نیز خواهیم داشت. بنابراین باید به آرامش درونی خود به‌ عنوان مسئله‌ای مهم توجه کنیم. پس از آن باید به‌ بررسی سایر عواطف و ویژگی‌های ذهنی خود بپردازیم تا تاثیرات منفی‌ای بر نیروی امید در وجود ما نداشته باشند.

راهکارهایی برای افزایش امیدواری در زندگی:

توجه به نقاط قوت خود
علاقه به شیوه‌ی زندگی و فعالیت‌های روزانه
لزوم شمارش موفقیت‌ها و دستاوردهای زندگی
نقش خانواده و دوستان در کسب امیدواری
تاثیر حمایت دیگران
افزایش علم و آگاهی
پیدا کردن امیدواری در همدلی با دیگران
زندگی در حال و نترسیدن از اتفاقات نیامده
امیدواری با باور به خدا

فواید امیدواری در زندگی:

وجود امیدواری در زندگی، سبب می‌شود انسان برای خود هدف تعیین کند و تا رسیدن به آن، دست از تلاش و حرکت برندارد. عده‌ای باور دارند که ما هر چه تصور کنیم، در نهایت به آن می‌رسیم. هنگامی که امیدواریم، در حقیقت آینده‌ی روشنی برای خود تصور می‌کنیم و این موضوع، احتمال دستیابی به آن را آسان‌تر و واقعی‌تر می‌کند. امیدواری موجب می‌شود مشکلات و سختی‌های زندگی را تحمل کرده و به‌ آسانی شکست و عقب‌نشینی را قبول نکنیم. فرد امیدوار، روحیه‌ی مثبتی دارد و با شادی و انگیزه به فعالیت‌ها و مشغله‌های زندگی می‌پردازد. همچنین امید از ما انسانی مهربان‌تر می‌سازد که توانایی کمک‌کردن و همدلی با دیگران را دارد.

اثرات ناامیدی در انسان:

ناامیدی همانند یک بیماری مخرب است که در وجود انسان ریشه کرده و کم‌کم او را دچار ضعف می‌کند. فردی که ناامید است، نمی‌تواند خوبی‌های زندگی را ببیند و در هر چیزی تنها به مسائل منفی آن توجه می‌کند. زندگی برای این‌گونه افراد، تیره و تاریک است. افراد ناامید دچار افسردگی می‌شوند و نمی‌توانند علت و دلیلی برای زندگی‌کردن بیابند. همچنین در مقابله با مشکلات، به‌راحتی جا می‌زنند و شکست را پیش از آغاز، قبول می‌کنند.
اگر دچار ناامیدی شدید، لازم است حتما با مراجعه‌ به بهترین روانشناس در محل سکونت خود به درمان آن بپردازید تا دچار تاثیرات مخرب آن بر زندگی خود نشوید.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته