چالش سوگواری بعد از شكست از كرونا

ساعات مطب : 8 الی 17

چالش سوگواری بعد از شكست از كرونا

اكنون در تمام جهان انسان‌ها درگیر از سوگواری بعد از کرونا و از دست دادن عزیزانی هستند كه به دلیل ابتلا به ویروس كووید ــ 19 جان خود را از دست می‌دهند. خانواده‌هایی كه در این شرایط عزیزان خود را از دست می‌دهند، با ناراحتی متفاوتی روبه‌رو می‌شوند؛ ممكن است شرایط ملاقات عزیزانشان را در هنگام ابتلا نداشته باشند یا حتی انجام مراسم تدفین برای آنها به شكلی متفاوت صورت گیرد.

در بیشتر مواقع افرادی كه با داغدیدگی مواجه می‌شوند افسرده می‌شوند و تغییر در خلق آنها صورت می‌گیرد. ممكن است علائمی از قبیل انزوا، ناتوانی در پذیرش مرگ، عدم اعتماد به دنیای پیرامون، احساس پوچی و بی‌معنایی، احساس گناه، احساس غم مداوم، زودرنجی، زود از كوره دررفتن و ناآرامی، تغییر در اشتها و تغییر در الگوی خواب را از خود بروز دهند. باید توجه داشت به هرصورت از دست دادن و سوگ، نیاز به طی كردن مراحلی دارد كه فرد بتواند به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد.

فرد صاحب عزا در ابتدا سوگ و از دست دادن را انكار می‌كند و نمی‌تواند بپذیرد كه عزیزش فوت شده است و ناخودآگاه از باور این موضوع پرهیز می‌كند. سپس خشم در فرد افزایش می‌یابد و احساس پرخاشگری و حسرت می‌كند و در ادامه علائم افسردگی در فرد بروز می‌كند. نهایتا به پذیرش می‌رسد و می‌تواند با وجود داغدیدگی به روال زندگی روزمره خود بازگردد.

احساسی كه برخی خانواده‌ها در این شرایط تجربه می‌كنند، ناتوانی در مقابله با ابتلا یا حتی عذاب وجدان بیش از حد است كه ممكن است خودشان را مقصر بدانند یا دچار احساس خشم نسبت به كادر درمان شوند و قصور خدمات و رسیدگی پزشكی را عامل از دست دادن عزیز خود بدانند.

یكی از مواردی كه در این زمان به پذیرش زودتر می‌انجامد، همدردی افراد جامعه و دنیا و همزمانی سوگ افراد مشابه است كه باعث می‌شود تا فرد از مرهم اجتماعی و دردمندی عمومی نیز برخوردار شود. اما در مورد كووید- 19 به علت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزار نكردن مراسم، خانواده داغدیده به‌ناچار از فرصت همدردی حضوری نزدیكان خود برخوردار نیست و همچنین اطرافیان و بستگان و همسایگان ممكن است.

به ‌علت هراس از ناقل بودن خانواده متوفی رفتارهای افراطی از خود بروز دهند و همین مساله ممكن است باعث ایجاد ناراحتی بیشتر خانواده متوفی شود. از آن‌سو همدردی افراد جامعه و دنیا و همزمانی سوگ افراد مشابه باعث می‌شود تا فرد از مرهم اجتماعی و دردمندی عمومی برخوردار شود. چنانچه مدت زمان حضور علائم ناشی از افسردگی زیاد شود، مداخلات روانپزشكی و روانشناسی توصیه می‌شود.

افسردگی بعد از کنکور

یكی از امتحانات مهم برای دانش‌آمــوزان و خانواده‌های آنها، شركت كردن در كنكور است و علاوه بر والدین، اولیای آمــوزشی مدارس و مشاوران تحصیلی نیز روی دانش‌آموزان فشار می‌آورند تا…
ادامه مطلب

نگذارید كودكتان مضطرب بماند

اضطراب فراگیر یكی از هیجانات طبیعی زندگی انسان است و در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می‌شود. زمانی كه این احساس ناخوشایند می‌شود زمینه‌ساز درمانده و ناتوان‌ شدن فرد…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته