واقعیت پذیری و خطاهای ادراکی

واقعیت پذیری و خطاهای ادراکی

ساعات مطب : 8 الی 17

واقعیت پذیری و خطاهای ادراکی

ادراک به معنای فهمیدن و نشان‌دهنده برداشت فرد از محیط است. این برداشت‌ها می‌تواند مطابق واقعیت باشد یا نباشد. باید در نظر داشت رفتاری که انسان‌ها از خودشان نشان می‌دهند بر اساس ادراک آنها از وقایع صورت می‌گیرد و لزوما بر مبنای واقعیت‌ها نیست، زیرا همواره خطاهای ادراکی وجود دارد.

همچنین ادراک انسان‌ها به عوامل مختلفی مانند جنسیت، سن، یادگیری، بیماری‌های جسمی یا روانی، هیجان‌ها، انتظارها، ارزش‌ها، تجارب، حالات روحی و عاطفی، اهداف و نگرش‌ها، اراده فرد و …. بستگی دارد.

خطای ادراکی، رفتار حسی یا ادراک نادرست است و نشان می‌دهد که فرد آنچه را می‌بیند یا می‌شنود یا حس می‌کند با موقعیت حقیقی مطابقت ندارد. ادراک انسان‌ها فقط در زمینه فردی نیست. بلکه در زمینه اجتماعی نیز وجود دارد که در باورها و هنجارها و تعصبات و الگوهای اجتماعی هر جامعه‌ای ریشه دارد.

افرادی که مطابق واقعیت‌هایی که در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد، رفتار نمی‌کنند، احتمال دارد برداشت و ادراک آنها با مشکل روبه‌رو باشد یا افرادی باشند که از انعطاف‌پذیری پایینی برخوردارند و مایلند الگوهای رفتاری خود را آنگونه که ذهنشان به آنها فرمان می‌دهد انجام دهند.

بدبینی بیش از حد و خوشبینی بیش از حد نیز می‌تواند باعث شود فرد در تصمیمات و مسیر زندگی به اشتباه بیفتد. بنابراین لازم است برای حفظ سلامت روان بر مبنای واقع‌نگری و البته امیدوارانه زندگی کرد و برای خروج از خطاهای ادراکی لازم است بر اساس نوع خطاها و لحاظ‌کردن سن اجتماعی و سن شناسنامه‌ای، مداخلات روانشناختی در مورد افراد صورت گیرد.

خطاهای ادراکی میتوانند باعث شوند انسان چیزی را اشتباهی متوجه شود و در مقابل رفتار نادرستی نیز انجام دهد. این امر اگر باعث بروز مشکلات در زندگی فرد شود آن را اختلال تشخصیص میدهیم و فرد باید درمان روانشناختی را آغاز کند تا بتواند این امر را کنترل کند و بتواند به زندگی عادی برگرد در کل خطای ادارکی چیزی است که همه انسان ها با آن مواجه میشوند.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته