رشد اخلاقی به هوش اخلاقی نیاز دارد

رشد اخلاقی به هوش اخلاقی نیاز دارد

ساعات مطب : 8 الی 17

رشد اخلاقی به هوش اخلاقی نیاز دارد

هوش اخلاقی انسان صرف نظر از بهره هوشی و بخش وراثتی آن، بخش‌های دیگری نیز دارد و برای موفقیت، لزوماً فقط داشتن توانایی ذهنی و بهره هوشی، به‌تنهایی کافی نیست. در واقع می‌توان گفت هوش، توانایی فرد در قضاوت، ادراک و استدلال است و نتیجه تأثیر دائمی و متقابل فرد با محیط است. اگر این رابطه متقابل به‌صورت متعادل انجام گیرد موجب توانایی سازگاری فرد با محیط می‌شود.

هوش در انسان‌ها یکسان نیست و تفاوت‌های فردی در این زمینه وجود دارد و باتوجه به این‌که انسان موجودی اجتماعی است، برای سازگاری در یک جامعه به پرورش «هوش اخلاقی» نیاز دارد. این نوع هوش با بهره هوشی ذاتی متفاوت است و چنانچه فردی در حد آموزش‌پذیر و تربیت‌پذیر باشد، به‌سادگی می‌توان آن را در فرد ایجاد کرد.
یکی از ابعاد رشد که از کودکی تا بزرگسالی شکل می‌گیرد، رشد اخلاقی است و این رشد به هوش اخلاقی نیاز دارد. هوش اخلاقی توانایی تشخیص و تمیز درست از نادرست است. به بیان دیگر، کسی دارای هوش اخلاقی تعریف می‌شود که از باورهای اخلاقی راسخ و قوی و توانایی عمل‌کردن به آنها برخوردار باشد، به‌گونه‌ای که فرد به شیوه‌ای صحیح و محترمانه رفتار کند.
رشد هوش اخلاقی در نتیجه تعامل عواملی مثل نظرات و دیدگاه‌های والدین؛ روش‌های انضباطی، انتخاب‌ها و اختیارات کودک شکل می‌گیرد. کودکان از تجارب اولیه خود برای تشخیص امور درست از نادرست بهره می‌گیرند و طی فرآیند رشد از طریق والدین و مراقبان آنها، نیازهایشان برآورده می‌شود. از کودکی می‌آموزند که مقررات و اصول اخلاقی چیست و غالباً اصول اخلاقی کودکان مستقیماً تحت تأثیر نگرش مراقبان اصلی آنهاست.
برای رشد هوش اخلاقی لازم است تا سبک فرزندپروری و همچنین اصول اخلاقی در والدین به‌شکل متعادل وجود داشته باشد و امور صحیح و غلط به‌درستی و متناسب با هنجارهای انسانی، به کودک آموزش داده شود.
همچنین باید توجه داشت که مقررات و محدودیت بیش از حد به عزت نفس کودک صدمه می‌زند و سلامت روان او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ممکن است اثر عکس داشته باشد و منجر به سرکشی بیش از حد یا افسردگی و رفتارهای بیمارگون و اضطرابی در کودک شود. در نتیجه در مورد رشد مقررات و اصول اخلاقی لازم است تا متناسب با سن کودک به او آموزش داد و از شیوه‌های رفتاردرمانی و الگوهای تقویت بهره گرفت.

لزوم مدیریت كاهش انگیزه‌ها بر اثر كرونا

مدیریت كاهش انگیزه‌ها یكی از عواملی است كه باعث می‌شود انسان‌ها در زندگی خود فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند. در واقع انگیزه به معنای سبب و علت كارهایی تلقی می‌شود…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته