تبعات تحقیر کردن و سرخوردگی زناشویی

تبعات تحقیر کردن و سرخوردگی زناشویی

ساعات مطب : 8 الی 17

تبعات تحقیر کردن و سرخوردگی زناشویی

کیفیت زندگی زناشویی مفهومی است که میزان شادی و رضایت و پایداری زندگی زوجین را نشان می‌دهد و لازمه آن متناسب‌بودن ویژگی‌های شخصیتی و ایجاد قواعد رفتاری مناسب است. این مهم باعث می‌شود زندگی زوج‌ها علاوه بر پایداربودن، کیفیت نیز داشته باشد.تحقیر کردن زناشویی باعث میشود کیفیت زندگی زوجین کاهش پیدا کند.

این زوج‌ها در روابط کلامی و غیرکلامی با یکدیگر مناسب برخورد می‌کنند و از روابط نزدیک خود احساس رضایت دارند. نسبت به یکدیگر متعهد هستند و در مسائل مالی برنامه‌ریزی و مدیریت داشته و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. از نظر کیفیت زندگی و معاشرت‌ها و تفریح و حتی تربیت و تعداد فرزندان با یکدیگر سازگارند و به خواسته‌های یکدیگر احترام می‌گذارند.

اما برخی زوج‌ها در طول زندگی مشترک رفته‌رفته دچار سردی در روابط خود شده و از لحاظ درک و همدلی از یکدیگر دور می‌شوند. کم‌کم سردی عاطفی بین آنها رخ می‌دهد و به نوعی دچار سرخوردگی زناشویی می‌شوند.

زمانی که سرخوردگی رخ می‌دهد، دلبستگی زوج‌ها نسبت به یکدیگر کاهش می‌یابد که علائم آن عبارت است از کاهش توجه نسبت به همسر، احساس دلخوری مداوم، احساس بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی به همسر و احساس بیگانگی عاطفی که این علائم احتمال افسردگی یا جدایی را در زندگی افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سرخوردگی در زوج‌ها، تحقیرشدن و ارزیابی‌شدن و مورد تمسخر قرارگرفتن توسط همسر است. این افراد به‌دلیل این‌که رفتارشان مدام مورد سرزنش قرار می‌گیرد و تحقیر می‌شوند، به‌تدریج از همسر خود فاصله روانی می‌گیرند و احساس ناراحتی و حتی تنفر نسبت به همسر خود پیدا می‌کنند. اینها مدام در ذهن خود در حال جنگیدن با همسرشان هستند.

تحقیر و سرزنش غالبا ممکن است در زمینه روابط نزدیک و فردی صورت گیرد و هم در سایر زمینه‌های زندگی مشترک، اعم از مسائل مالی و نحوه مدیریت مالی، تربیت فرزند، نحوه پوشش، روابط خانوادگی و شیوه و سبک زندگی. هر چه تحقیر و سرزنش افزایش یابد، عزت‌نفس طرف مقابل کاهش می‌یابد و احتمال تنش و دلخوری بالاتر می‌رود.

برخی افراد برای جلوگیری از تنش ممکن است سکوت کنند اما به دنبال این سکوت دچار سردی و نفرت می‌شوند؛ بنابراین لازم است افرادی که دچار این حالت‌ها هستند از زوج‌درمانی و درمان‌های انفرادی بهره بگیرند تا مشکلات‌شان گسترده‌تر نشود.

پاسخ نامناسب به تمایل جنسی نوجوان

نوجوانی، دوره‌ای انتقالی و برزخ میان کودکی و جوانی به شمار می‌رود. در این دوره، نوجوان وارد حیات عاطفی خویش می‌شود و با رشد جنسی، احساس بی‌ثباتی و ناامنی در…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته