اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

ساعات مطب : 8 الی 17

اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

دانش آموز شلوغ در فرآیند رشد طبیعی خود از انرژی برخوردارند و انرژی خود را به شکل‌های متفاوت تخلیه می‌کنند، اما برخی از آنها بسیار شلوغ و بی‌نظم‌اند‌. این دسته از دانش‌آموزان فعالانه و تعمدا قصد برهم زدن نظم کلاس را دارند و سرکلاس سایر همکلاسی‌ها و حتی معلم را مورد شوخی و تمسخر قرار می‌دهند و تمام تلاششان را برای مطرح کردن خودشان به عنوان شخصیت منفی و یک رهبر مبارز می‌کنند.

این دانش‌آموزان معمولا سردسته خرابکاری در کلاس هستند و اکثرا از کلاس اخراج می‌شوند و مسؤولان مدرسه را با رفتارهای خود خسته و درمانده می‌کنند.

وجود یک دانش آموز شلوغ و شرور به تنهایی کافی است تا کل کلاس تحت تاثیر قرار بگیرد و روند یادگیری سایر دانش‌آموزان مختل شود. این افراد آرامش معلم را برهم می‌زنند و معضل کلاس محسوب می‌شوند.

غالبا این دانش‌آموزان نیاز شدید به توجه‌ طلبی دارند و احتمال زیادی وجود دارد که مورد غفلت والدین قرار گرفته و کمبود توجه و محبت داشته باشند، بنابراین با انجام برخی رفتارها تمایل دارند که توجه همکلاسی‌ها و اولیای آموزشی مدرسه را به خودشان جلب کنند.

همچنین علائمی مانند اضطراب و بی‌قراری، تغییر در اشتها، تغییر در الگوی خواب و زود از کوره در رفتن در آنها به چشم می‌خورد و در پسران بیشتر از دختران است.

با توجه به این‌که این دانش‌آموزان در مدرسه شخصیت محبوبی ندارند، بنابراین احتمال این‌که با افرادی مثل خودشان دوست باشند یا تنها بمانند زیاد است و هر چه تنهایی آنها بیشتر شود، رفتارهای مخرب آنها نیز افزایش می‌یابد.

ابتدا لازم است تا ریشه رفتارهای مخرب شناسایی گردد و همچنین مصاحبه بالینی با خود دانش‌آموز و والدین او صورت گیرد تا ریشه رفتار شناسایی شود. همچنین می‌توان با استفاده از روش‌های رفتاردرمانی و شناخت‌درمانی، روی دانش‌آموز درمان را آغاز کرد. علاوه بر درمان‌های انفرادی و خانواده‌درمانی توصیه می‌شود که اولیای آموزشی و پرورشی نیز توانایی‌هایی از قبیل هنر یا ورزش یا هر مهارتی را که دانش‌آموز از آن برخوردار است ، شناسایی و از توانایی او در مدرسه استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که چنانچه دانش‌آموزی در گذشته کج‌رفتار و جنجالی بوده است لزوما به این معنا نیست که تا ابد کج‌رفتار باقی بماند و لازم است که اگر رفتار دانش‌آموز تغییر کرده، از سرزنش بی‌دلیل یا بی‌جهت مقصر دانستن او بشدت پرهیز کرد و او را در جهت تغییر، تشویق کرد.

دکتر مهرنوش دارینی

روان‌شناس و مشاور

اهمیت كنترل اضطراب خانواده در شرایط كرونا

همه‌گیر شدن بیماری كرونا جهان را درگیر كرده است و خانواده‌هایی هستند كه اطرافیانشان یا عضوی از خانواده آنها دچار این بیماری شده است كه در خانه قرنطینه هستند یا…
ادامه مطلب

کنترل رفتار آسیب زای نوجوان

خانواده‌ها در مورد فرزند خود مراقبت‌های خاصی را به‌کار می‌برند و نگرانی‌های آنها با افزایش سن فرزندشان افزایش می‌یابد. اما با همه مراقبت‌هایی که دارند بارها با نوجوانانی برخورد می‌کنیم…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته