روابط عاطفی در روانشناسی

ساعات مطب : 8 الی 17

روابط عاطفی در روانشناسی

روابط عاطفی از نظر عموم مردم یعنی رابطه زن و شوهر، اما در روانشناسی به آن محدود نمی‌شود. رابطه عاشقانه تنها بخشی از رابطه عاطفی است. هر نوع رابطه‌ای که شامل احساس، علاقه و عاطفه بین دو نفر شود، به رابطه عاطفی تعبیر می‌شود. بنابراین، رابطه بین معلم و شاگرد، والدین-فرزند، دو دوست، و بین بستگان شامل آن می‌شود. رابطه عاطفی باید همراه با در نظر گرفتن نطق باشد وگرنه ممکن است به اسیب های جدی تبدیل بشود در این زمان میتوان با کمک گرفتن از یک مشاور خوب از این خطر جلوگیری کرد.

نشانه های روابط عاطفی سالم:

نشانه های روابط عاطفی سالم را می توان از روی تاثیر رفتارتان در خانواده و اجتماع کاملا حس کنید. مثلا روابط میان مادر و فرزند نیاز به بررسی ندارد زیرا این رابطه عاطفی آنقدر محکم است که حتی می تواند تاثیر آن را روی اجتماع دید. این رابطه در اکثر موارد جهت گیری خوبی داشته و باعث به وجود آمدن خانواده ای سالم واجتماعی شاد باشد.

از نشانه های یک رابطه سالم این است که دو طرف علی رغم اینکه در بعضی موارد با هم اختلاف دارند، اما صحبت کردن و گفتگو را برای حل مشکلشان انتخاب می کنند. این افراد در کنار هم آرامش دارند. آن ها یکدیگر را همان گونه که هستند پذیرفته اند وتفاوت هایشان برایشان مهم نیست.

از دیگر نشانه های مدیریت روابط سالم این است که دو طرف احترام یکدیگر را حفظ می کنند. افراد این رابطه می دانند که بی حرمتی آن ها را از یکدیگر دور کرده و روابط آن ها را خدشه دار میکند.

مدیریت روابط عاطفی خارج از ازدواج:

دوستی و روابط دختر و پسر در هر جامعه‌ای با قوانین و فرهنگ آن جامعه تعریف و پذیرفته می‌شود. طبیعی است که بسیاری از ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، کاملاً با الگوی آن جوامع آشنا نیستند، اما ویژگی یک رابطه عاطفی سالم چه در رابطه دوستی دختر و پسر و چه در روابط همسران یکسان است.

برخی تفاوت‌های تربیتی و فرهنگی در رابطه با جنس مخالف ممکن است زمینه‌ساز مشکلات شود. برای مثال، درک متفاوت از رابطۀ جنسی، زندگی مشترک و هم‌خانه‌بودن، میزان معاشرت‌های مشترک، اعلام دوستی به والدین، تصمیم برای ازدواج یا زندگی بدون ازدواج و… رابطۀ عاطفی بسیاری از پارتنرها را متشنج می‌کند.

طبیعی است که بخشی از این مسائل در گفت‌وگوهای مشترک بر پایۀ منطق و درک متقابل حل‌شدنی است، اما دریافت مشاوره رابطه عاطفی از متخصصان می‌تواند گره‌گشای بسیاری از سوءتفاهمات و درگیری‌ها باشد.

مراحل رابطه عاطفی:

مراحل رابطه عاطفی همان گام ها و احساساتی است که از شروع آشنایی تا برقراری یک رابطه عاطفی با آن روبرو می شویم:

ملاقات و جذب شدن
کنجکاوی، علاقه و شیفتگی
برقراری رابطه و زوج شدن
تعهد یا نامزدی

چرا مشاوره رابطه عاطفی اهمیت دارد؟

انسان ذاتا موجودی عاشق پیشه است. از هنگام به دنیا آمدن عاشق مادر است و در بزرگ سالی نیز عشق است که باعث زندگی بهتر وی می شود.
در مشاوره رابطه عاطفی یک روانشناس روابط عاطفی ، مدیریت صحیح احساسات و مهارت های برقراری ارتباط عاطفی را به فرد یاد می دهد.این متخصصان به شما کمک می کنند تا آگاهانه وارد رابطه بشوید و در شرایط های مختلف بخوبی احساسات و عواطف خود را بروز دهید.راحت حرف بزنید و از نیازها و خواسته های خود پرده بردارید.
چنانچه فردی در رابطه عشقی خود دچار مشکل شود روانشناس رابطه عاطفی می تواند او را آرام کند و نقاط منفی و مثبت ادامه یا قطع رابطه را توضیح می دهد تا فرد با چشم باز تصمیم بگیرد و اجازه ندهد که احساسات بر او چیره شود.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته