انتخاب کردن چالش مهم زندگی

((انتخاب کردن))چالش مهم زندگی

ساعات مطب : 8 الی 17

انتخاب کردن چالش مهم زندگی

انسان‌ها در زندگی روزمره مدام در حال انتخاب کردن هستند و بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها همین مهارت انتخاب‌كردن است. این مهارت یعنی فرد بین راه‌حل‌ها یا پیشنهادهای مختلف بتواند تصمیم بگیرد و یكی از گزینه‌ها را انتخاب كند. انتخاب‌كردن، شرایط مشخص خود را دارد كه عبارتند از: وجود دو یا چند گزینه و پیشنهاد و آزادی فرد برای انتخاب از بین گزینه‌ها.

زمانی كه فردی انتخاب می‌كند، باید به این نكته توجه داشته باشد كه گزینه‌های موجود را درنظر بگیرد؛ نه این‌كه رویاپردازانه گزینه‌های مختلف را لحاظ كند. همچنین باید اشاره كنیم انگیزه‌های درونی و انگیزه‌های بیرونی روی انتخاب‌های فرد اثرگذار است.

برخی افراد برای انتخاب‌های ساده نیز دچار تردید می‌شوند و ممكن است این افراد به‌صورت افراطی كمال‌گرا باشند و فرصت هیچ‌گونه خطایی را برای خود قائل نشوند. یا دچار ضعف اعتمادبه‌نفس باشند و نتوانند انتخاب كنند.

یكی از نظریه‌های مهم در روان‌شناسی به این موضوع اشاره می‌كند كه باید توجه داشته باشیم شرایط محیطی و سیاسی و اجتماعی را ما انتخاب نمی‌كنیم اما رفتارمان را در مقابل این موضوعات و شرایط، انتخاب می‌كنیم. این نظریه بیان می‌كند كه رفتارهای انسان‌ها غالبا هدفمند است و برای برآورده‌كردن برخی نیازهای فرد صورت می‌گیرد.

زمانی كه فردی بتواند مهارت انتخاب‌كردن را داشته باشد، در روابط زندگی فردی و زندگی اجتماعی قوی‌تر عمل می‌كند و احساس آرامش بیشتری خواهد داشت.

برخی نیز قبلا مهارت انتخاب‌كردن را داشته‌اند اما اخیرا به مشكل برخورد كرده‌اند كه می‌تواند به دلیل اضطراب یا افسردگی، توانایی انتخاب‌كردن خود را از دست داده یا در آن ضعیف شده باشند. یا افرادی كه توانایی مقابله با تغییر شرایط را ندارند یا در مقابل تغییر مقاوم هستند بیشتر دچار مشكل در فرآیند انتخاب‌كردن می‌شوند.

تردیدهای ناشی از عدم انتخاب می‌تواند باعث از دست دادن زمان یا به تعویق افتادن كارها بشود و نهایتا فرد نتواند امور زندگی روزمره خود را به‌درستی انجام دهد.

برای درمان لازم است بررسی شود كه علل نداشتن مهارت انتخاب چیست و متناسب با ریشه‌های روانی آن، مداخلات روان‌شناختی در مورد فرد صورت گیرد. تغییر در نگرش فرد و استفاده از رفتاردرمانی می‌تواند برای ارتقای مهارت انتخاب اثربخش باشد.

از طرد شدن می‌ترسم!

انسان موجودی اجتماعی است و یكی از نیازهای طبیعی هر انسانی، احساس تعلق داشتن است. بنابراین یكی از مسائلی كه می‌تواند روی سلامت روان افراد تاثیر داشته باشد ترس از…
ادامه مطلب

بررسی تطبیقی مفاهیم بکار گرفته شده در مشاوره و راهنمایی و مفاهیم مطرح شده در تعلیم و تربیت اسلامی

نفس از دیدگاه مشاوره  بهترین معادل در روانشناسی همان خود ، من ،  self  ego ، است . این مفهوم در بیشتر دیدگاههای روانشناسی مطرح شده است . به عنوان…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته