لزوم مدیریت كاهش انگیزه‌ها بر اثر كرونا

ساعات مطب : 8 الی 17

لزوم مدیریت كاهش انگیزه‌ها بر اثر كرونا

مدیریت كاهش انگیزه‌ها یكی از عواملی است كه باعث می‌شود انسان‌ها در زندگی خود فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند. در واقع انگیزه به معنای سبب و علت كارهایی تلقی می‌شود كه انسان انجام می‌دهد و حالتی روانی است كه به انسان جهت می‌دهد.
انسان‌ها علاوه‌بر استعداد و توانایی‌های هوشی و مهارت‌ها به انگیزه نیاز دارند. انگیزه‌های انسان هم درونی هستند و هم بیرونی و می‌تواند تحت‌تاثیر اتفاقات بیرونی و روزمره قرار بگیرد. این اتفاقات خودش به عنوان برانگیزاننده در نظر گرفته می‌شود و می‌توان گفت عوامل برانگیزاننده مثبت به عواملی می‌گویند كه در افرد انگیزه ایجاد می‌كند یا انگیزه فرد را افزایش می‌دهد.
این روزها طولانی ‌شدن همه‌گیری ناشی از كرونا و حضور ویروس كووید-19 در محیط پیرامون ما باعث شده تا افراد سبك زندگی متفاوتی داشته باشند. با توجه به این‌كه هر فرد در امور زندگی خود در زمینه‌های مختلف دچار چالش شده، در نتیجه ممكن است انگیزه او كاهش پیدا كند. از این نظر ویروس کرونا به عنوان عامل كاهنده انگیزه‌های روانی افراد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
باید اشاره داشت كه فشارهای روانی ناشی از تعطیلی‌ها، لغو شدن امتحانات متفاوت و منزوی ‌شدن‌ها و نداشتن رفت‌وآمد با اقوام و آشنایان باعث شده بسیاری از افراد برای انجام كارها و اموری كه در زندگی خود برنامه‌ریزی كرده بودند، بی‌انگیزه شوند و به دنبال این بی‌انگیزگی احساس كج‌خلقی، سردرگمی، بی‌قراری، ناآرامی و افسردگی و كنترل نداشتن روی زندگی در آنها ایجاد شود. خصوصا در مورد دانش‌آموزان كنكوری نیز این مساله باعث كاهش انگیزه و میزان تلاش آنها شده است و دلنگرانی والدین پیرامون فرزندانشان و سرنوشت تحصیلی آنها افزایش یافته است.
تغییر در ساعات رفت‌وآمد و ساعات خواب و بیداری و تغییر در نوع زندگی باعث ایجاد ناسازگاری شده و با توجه به این‌كه زمان از بین رفتن این ویروس در كنترل افراد نیست، بنابراین لازم است تا برای جلوگیری از افت انگیزه و جلوگیری از افسردگی، روند زندگی فرد، اهداف و نوع تلاشش تغییر كند و متناسب با شرایط بحرانی فعلی برنامه‌ریزی شود. باید اشاره كرد علاوه‌بر تغییر سبك زندگی لازم است تا میزان امیدواری و كنترل درونی را در افراد، خصوصا در دانش‌آموزان افزایش دهیم تا بتوانند با انگیزه بیشتر خودشان را با شرایط ناپایدار سازگار كنند و بتوانند به جای دل‌نگرانی و خستگی، برنامه جدیدی برای هدفمند باقی ماندن بریزند.

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته