ورود به مدرسه بدون ترس!

ساعات مطب : 8 الی 17

ورود به مدرسه بدون ترس!

ترسیدن در كودكان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود و یكی از پررنگ‌ترین ترس‌ها در كودكان ترس ورود به مدرسه است. بنابراین یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در زمان بازگشایی مدارس ورود بچه‌ها به مدرسه است و نگرانند كه آیا فرزند آنها مشكلی را برای رفتن به مدرسه خواهد داشت یا نه؟
باید در نظر داشت كه مدرسه رفتن بخشی از زندگی اكثر كودكان است كه به‌طور طبیعی رخ می‌دهد و اولین فضای رسمی كه كودكان با نظم و قانون مواجه می‌شوند و با گروه‌های همسن و سال معاشرت می‌كنند، مدرسه است.

كودكی كه از مدرسه رفتن می‌ترسد علائم مختلفی را مانند دل‌درد، سردرد، تهوع، گیجی و تب از خودشان بروز می‌دهند و اضطراب والدین نیز در مورد فرزندشان زیاد است و ممكن است این رفتار والدین خودش باعث عامل تشدیدكننده ترس در كودكان باشد.علاوه بر علائم بالا رفتارهای گریان و توام با داد و بیداد هنگام ورود به مدرسه نیز ممكن است از دانش‌آموز دیده شود.

حتی میزان ترس می‌تواند تا جایی ادامه پیدا كند كه دانش‌آموز خودش را می‌زند یا روی زمین می‌اندازد تا از رفتن به مدرسه خودداری ‌كند.
برخی كودكان نیز به‌دلیل لجبازی بیمارگون از رفتن به مدرسه خودداری می‌كنند و از این‌كه با والدین خود دچار تنش و درگیری می‌شوند ناراحت نیستند.

كودكانی كه مهدكودك رفتن را تجربه كرده‌اند آمادگی بیشتری برای پذیرش فضای مدرسه دارند اما آنها نیز ممكن است با دیدن دانش‌آموزانی كه برای نبودن والدین‌شان بی‌قراری می‌كنند، دچار اضطراب شوند و از ماندن در مدرسه امتناع كنند.

چنانچه فرزند شما از مدرسه یا مهدكودك می‌ترسد لازم است دست به كار شوید و تا قبل از شروع سال تحصیلی او را با فضای مدرسه آشنا كنید. پیش از شروع مدرسه و حتی هنگام ثبت‌نام، فرزندتان را با خودتان به مدرسه ببرید و فضای داخل مدرسه را به او نشان دهید و از خاطره‌های خوب و شاد مدرسه رفتن خودتان برای فرزندتان تعریف كنید.
تحقیر، سرزنش و مقایسه عاملی است كه باعث می‌شود ترس دانش‌آموز تشدید شود و احساس منفی برای حضور در مدرسه داشته باشد و لازم است از این‌گونه رفتارها پرهیز كنید و برای حل این مشكل از رفتاردرمانی استفاده شود.

نگذارید كودكتان مضطرب بماند

اضطراب فراگیر یكی از هیجانات طبیعی زندگی انسان است و در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می‌شود. زمانی كه این احساس ناخوشایند می‌شود زمینه‌ساز درمانده و ناتوان‌ شدن فرد…
ادامه مطلب

استرس و برنامه ریزی

انسان‌ها در زندگی روزمره خود استرس را به شکل‌های مختلف تجربه می‌کنند. استرس در برنامه ریزی انجام کارها و امور ناتمام معمولا در اسفندماه بیشتر به سراغ افراد می‌آید و…
ادامه مطلب

علت بی نظمی در مدرسه

یكی از مسائلی كه به موفقیت دانش‌آموزان و آرامش والدین آنهاكمك می‌كند، نظم است. نظم‌پذیری باعث می‌شود فعالیت‌های دانش‌آموز با موفقیت انجام شود و رضایت فردی و خانوادگی و اجتماعی…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته