همسرم دست بزن دارد، چه کنم؟

ساعات مطب : 8 الی 17

همسرم دست بزن دارد، چه کنم؟

انسان‌ها در زندگی ناکامی‌هایی را تجربه می‌کنند و هنگام روبه‌رو شدن با ناکامی از خود واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند که یکی از آنها خشم است.اما برخی افراد هنگامی که عصبانی می‌شوند، خشم و ناراحتی خود را به صورت فحاشی و پرخاشگری بدنی و کتک زدن نشان می‌دهند. دست بزن داشتن همسر یکی از این واکنش ها است.

این رفتار می‌تواند به شکل مشت زدن، لگد زدن، گرفتن گلو، سیلی زدن، تهدید کردن با اسلحه و چاقو و مورد حمله قرار گرفتن صورت بگیرد. فرد کتک زننده از لحاظ روان‌شناختی انعطاف‌ناپذیر، بی‌ثبات و خودشیفته است که همدلی و رابطه متقابل برای او غیرممکن است.

این فرد روی رفتارش کنترل ندارد و هنگام خشمگین شدن تنها راه برای ابراز خشم را کتک زدن می‌داند و غالبا وقتی با مخالفت، ناملایمتی یا ناکامی در زندگی روبه‌رو می‌شود به پرخاشگری نسبت به همسر و فرزند روی می‌آورد.

وقتی همسری دست روی شریک زندگی و حتی فرزندان خود بلند می‌کند و آنها را کتک می‌زند، فضای حاکم بر خانه بسیار ناامن می‌شود. فرزندانی که شاهد کتک خوردن پدر یا مادر خود هستند دچار استرس‌های روزمره، اضطراب، بدخوابی، شب‌ادراری و لکنت می‌شوند و در نهایت احساس حقارت و ناامنی در فضای خانه ایجاد می‌شود و افراد تمایلی به حضور در کانون خانواده ندارند. پرخاشگری بدنی از لحاظ بالینی اختلال محسوب می‌شود و به درمان نیاز دارد و فرد آسیب‌دیده نیز لازم است تا بر حسب میزان آزاری که تجربه می‌کند تحت درمان روان‌شناختی قرار گیرد.

فردی که کتک می‌خورد علاوه بر صدمات جسمی این موارد را تجربه می‌کند:

ضربه روحی، کناره‌گیری، گیجی، بی‌حسی روان‌شناختی ، ترس، اضطراب، تنش‌های روزمره، واکنش‌های از جا پریدن، الگوهای خواب و خوراک مختل ، کابوس‌های شبانه، اعتماد به نفس پایین و گاهی شدت افسردگی تا جایی ادامه می‌یابد که فرد دچار خستگی مزمن شده و خودکشی می‌کند.

فردی که کتک می‌خورد، امیدوار است رفتار همسر خود را اصلاح کند و برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن حمایت خانوادگی و مالی یا وابستگی روحی و روانی یا داشتن اختلال خودآزاری، این شرایط را تحمل می‌کنند.

برای حل کردن و درمان لازم دست بزن داشتن همسر باید اقدامات مختلف صورت بگیرد:

ـ فرد کتک زننده باید از لحاظ ویژگی‌های روان‌شناختی مورد معاینه بالینی قرار بگیرد.

ـ لازم است مهارت‌های کنترل خشم و دارودرمانی در مورد فرد کتک زننده به کار گرفته شود.

ـ اعضای خانواده نباید عواملی را که باعث خشم و پرخاشگری کتک زننده می‌شود تحریک کنند.

ـ لازم است اعضای خانواده نشانه‌‌ها و حالات خشم فرد کتک زننده را تشخیص دهند و بتوانند او را بموقع مدیریت و آرام کنند.

ـ بازسازی روابط زناشویی و بخشش درمانی نیز به ترمیم آسیب‌های روحی همسران کمک می‌کند.

ـ با استفاده از تکنیک‌های شناخت درمانی نیز می‌توان پس از مداخلات دارویی فرد، نگرش فرد را در مورد ابراز خشم تغییر داد و از الگوها و روش‌های جایگزین استفاده کرد.

سوالاتی که درذه مراجعه کنندگان درباره دت بزن داشتن همسر مطرج میش.:

 با شوهر دست بزن چطور رفتار کنم؟

 شوهرم دست بزن دارد، طلاق بگیرم یا نه؟

 آیا شوهری که دست بزن دارد تغییر می کند؟

 شوهرم دست بزن داره، با او چگونه رفتار کنم؟

 آیا کتک زدن زن توسط شوهر، خشونت خانگی محسوب می شود؟

 درست ترین رفتار با مردی که دست بزن دارد چیست؟

 در مقابل مردانی که دست بزن دارند چه رفتاری باید نشان داد؟

 شوهرم دست بزن داره چکار کنم؟

 طلاق از مردی که دست بزن دارد چگونه است؟

شگردهای سرگرم شدن در تعطیلات نوروز

آغاز سال نو برای خانواده‌ها نوعی تحول محسوب می‌شود و با توجه به آداب و رسوم فرهنگی غالبا دید و بازدیدهای نوروزی در خانواده‌های ایرانی صورت می‌گرفت؛ یا به سفر…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته