اهمیت مدیریت ناكامی‌

اهمیت مدیریت ناكامی‌

ساعات مطب : 8 الی 17

اهمیت مدیریت ناكامی‌

یكی از مسائلی كه همه انسان‌ها در زندگی تجربه می‌كنند «نه شنیدن» و «ناكامی» است. در سبك زندگی و روش‌های تربیتی ممكن است افرادی وجود داشته باشند كه در برابر ناكام شدن و نه شنیدن طاقت ندارند. این‌كه هر فردی مایل باشد تمام خواسته‌های او با موافقت روبه‌رو شود مسلما لذتبخش است، اما باید توجه داشته باشیم زمان‌هایی وجود دارد كه درخواست‌های فرد با موافقت همراه نیست اهمیت مدیریت ناكامی‌ یا اتفاقاتی می‌افتد كه مطابق میل فرد نیست.
در چنین مواقعی افراد واكنش‌های هیجانی و رفتاری متفاوتی از خودشان بروز می‌دهند و با توجه به موضوع ناكامی و موضوعی كه مورد تایید آنها و دلخواه آنها نیست برخورد می‌كنند.
هر اتفاقی كه در زندگی فرد می‌افتد، می‌تواند با واكنش‌های هیجانی همراه باشد و هیجان‌ها پاسخ‌های نسبتا كلی و ساده‌ای هستند كه بدن انسان در مقابل محرك‌های بیرونی و درونی از خودش بروز می‌دهد و این نوع واكنش‌ها معمولا ناپایدار و آنی بوده و با تغییرات جسمانی و یك حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند مثل ترس، غم، خشم، شادی، تعجب، بیزاری و… همراه است.یكی از اولین هیجان‌هایی كه فرد در مواجهه با ناكامی تجربه می‌كند خشم و استرس است و به دنبال هیجان خشم ممكن است رفتار پرخاشگرانه از انسان سر بزند و ناكامی ارتباط مستقیم با رفتار پرخاشگرانه دارد.

هنگامی كه فرد درگیر هیجان خشم می‌شود واكنش‌های فیزیولوژیك مانند (افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش درونی، تغییر در آهنگ تنفس، خشك شدن دهان، تاری دید، استرس و بی‌قراری) در او دیده می‌شود و ممكن است رفتارهای پرخاشگرانه مانندحملات فیزیكی و گفتاری، تهدید، سرزنش، حمله فیزیكی، تندراه رفتن، رانندگی سریع، فریاد و داد و بیداد، انتقام‌گیری، زورگویی، تخریب از خودش نشان دهد و در حالت‌های شدیدتر می‌تواند خود تخریبی را نیز همراه داشته باشد.

آنچه از لحاظ روان‌شناختی به فرد كمك می‌كند تا رفتار معقول از خود بروز دهد مهارت اهمیت مدیریت ناكامی‌ است.
مدیریت خشم با توانایی بازشناسی و به موقع رهاسازی خشم و بیان احساس ناشی از ناكامی به روشی كنترل شده همراه است و چنانچه فرد بتواند استرس و خشم خود را كنترل كند، می‌تواند معقولانه‌تر رفتار كند.
هیجانات منفی ما از نیازهای هیجانی برآورده نشده ایجاد می‌شود، پس بهترین راه صحبت در مورد هیجاناتی است كه تجربه می‌كنیم تا بتوانیم نیاز اصلی خود را بیان كنیم. ابراز هیجان خشم به شیوه صحیح می‌تواند به ارتقای سلامت روان كمك كند.

وقتی زندگی تلخ میشود

زوج‌هایی که تازه ازدواج می‌کنند، کمی نیاز به زمان دارند تا روحیه آنها با یکدیگر سازگار شود. وبا حقایق تلخ زندگی کنار بیایند. آنها تلاش می‌کنند زندگی عاشقانه‌ای را داشته…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته