اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

ساعات مطب : 8 الی 17

اصول مواجهه با دانش آموز شلوغ و آشوبگر!

دانش آموز شلوغ در فرآیند رشد طبیعی خود از انرژی برخوردارند و انرژی خود را به شکل‌های متفاوت تخلیه می‌کنند، اما برخی از آنها بسیار شلوغ و بی‌نظم‌اند‌. این دسته از دانش‌آموزان فعالانه و تعمدا قصد برهم زدن نظم کلاس را دارند و سرکلاس سایر همکلاسی‌ها و حتی معلم را مورد شوخی و تمسخر قرار می‌دهند و تمام تلاششان را برای مطرح کردن خودشان به عنوان شخصیت منفی و یک رهبر مبارز می‌کنند.

این دانش‌آموزان معمولا سردسته خرابکاری در کلاس هستند و اکثرا از کلاس اخراج می‌شوند و مسؤولان مدرسه را با رفتارهای خود خسته و درمانده می‌کنند.

وجود یک دانش آموز شلوغ و شرور به تنهایی کافی است تا کل کلاس تحت تاثیر قرار بگیرد و روند یادگیری سایر دانش‌آموزان مختل شود. این افراد آرامش معلم را برهم می‌زنند و معضل کلاس محسوب می‌شوند.

غالبا این دانش‌آموزان نیاز شدید به توجه‌ طلبی دارند و احتمال زیادی وجود دارد که مورد غفلت والدین قرار گرفته و کمبود توجه و محبت داشته باشند، بنابراین با انجام برخی رفتارها تمایل دارند که توجه همکلاسی‌ها و اولیای آموزشی مدرسه را به خودشان جلب کنند.

همچنین علائمی مانند اضطراب و بی‌قراری، تغییر در اشتها، تغییر در الگوی خواب و زود از کوره در رفتن در آنها به چشم می‌خورد و در پسران بیشتر از دختران است.

با توجه به این‌که این دانش‌آموزان در مدرسه شخصیت محبوبی ندارند، بنابراین احتمال این‌که با افرادی مثل خودشان دوست باشند یا تنها بمانند زیاد است و هر چه تنهایی آنها بیشتر شود، رفتارهای مخرب آنها نیز افزایش می‌یابد.

ابتدا لازم است تا ریشه رفتارهای مخرب شناسایی گردد و همچنین مصاحبه بالینی با خود دانش‌آموز و والدین او صورت گیرد تا ریشه رفتار شناسایی شود. همچنین می‌توان با استفاده از روش‌های رفتاردرمانی و شناخت‌درمانی، روی دانش‌آموز درمان را آغاز کرد. علاوه بر درمان‌های انفرادی و خانواده‌درمانی توصیه می‌شود که اولیای آموزشی و پرورشی نیز توانایی‌هایی از قبیل هنر یا ورزش یا هر مهارتی را که دانش‌آموز از آن برخوردار است ، شناسایی و از توانایی او در مدرسه استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که چنانچه دانش‌آموزی در گذشته کج‌رفتار و جنجالی بوده است لزوما به این معنا نیست که تا ابد کج‌رفتار باقی بماند و لازم است که اگر رفتار دانش‌آموز تغییر کرده، از سرزنش بی‌دلیل یا بی‌جهت مقصر دانستن او بشدت پرهیز کرد و او را در جهت تغییر، تشویق کرد.

دکتر مهرنوش دارینی

روان‌شناس و مشاور

امان از دعوای خواهر و برادری !

یکی از مواردی که والدین را نگران می‌کند دعوای خواهر و برادری و کینه‌های حل‌نشده‌ای است که ممکن است میان فرزندان آنها ایجاد شود. انتظار خانواده این است که فرزندان…
ادامه مطلب

علل و علائم بی انگیزگی تحصیل

بیشتر انسان‌ها دوست دارند در زندگی با انگیزه باشند و از اتفاقاتی که دور و بر آنها رخ می‌دهد، لذت ببرند. خصوصا خانواده‌ها مایلند نوجوان آنها انگیزه و هدف داشته…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته