اشتباهات فکری خود را اصلاح کنید

اشتباهات فکری خود را اصلاح کنید

ساعات مطب : 8 الی 17

اشتباهات فکری خود را اصلاح کنید

اشتباهات فکری خود را اصلاح کنید

انسان‌ها در زندگی خود بر مبنای اصول و ارزش‌هایشان زندگی می‌كنند و آنچه كه می‌تواند باعث شود تا کسی در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق شود می‌تواند به دیدگاه او نسبت به زندگی مربوط باشد. برخی از اشتباهات فکری هستند كه باعث می‌شوند مبنای رفتار فرد اشتباه شكل بگیرد كه برخی از این اشتباهات فکری عبارتند از:
اهداف نادرست یا غیرممكن داشتن: كه مربوط به امنیت خاطر فرد هستند. مانند گفتن این‌كه من باید همه را از خودم راضی نگه دارم یا این اشتباه برای من حكم مرگ و زندگی را دارد و باید به هر طریق شده این كار را انجام دهم.

تعمیم‌های افراطی: مثل همه مردم دشمن من هستند.

 

سوء ادراك از زندگی و نیازها و خواسته‌ها : مانند این جملات كه فرد با خودش تكرار می‌كند: زندگی هیچ‌وقت اجازه نفس كشیدن را به من نمی‌دهد، در زندگی یك لحظه هم نمی‌شود آرام بود یا زندگی هیچ‌وقت با من همراه نخواهد بود.
نادیده گرفتن ارزش‌های خود: مانند گفتن این‌كه من كودن هستم، من هیچ وقت توان روبه‌رو شدن با او را ندارم، یا من هیچ‌وقت نمی‌توانم این كار را انجام دهم.

ارزش‌های اشتباه:

مانند گفتن من باید به هر قیمتی كه شده برنده شوم حتی اگر تقلب كنم… یا این‌كه مهم نیست چه بلایی سر دیگران بیاید، فقط من باید پیشرفت كنم.
چنانچه افراد بر اساس این نوع اشتباهات فكری برنامه‌های زندگی خود را تنظیم كنند از سلامت روان فاصله می‌گیرند و باعث می‌شود هر‌گونه شكست و ناكامی را به معنای فاجعه در ذهن خود درک كنند و دچار بی‌قراری و نا‌آرامی و تشویش می‌شوند و رفتار و عملكرد آنها می‌تواند شكل افراطی به خود بگیرد.

اطرافیان نیز طبق رفتار این افراد دچار تنش و ناآرامی می‌شوند و داشتن ارزش‌های اشتباه می‌تواند فرد را به شخصیت ضداجتماعی تبدیل كند و در سنین پایین‌تر افراد در گروه همسال می‌توانند بیشتر الگوبرداری كنند و در نتیجه ارزش‌های اشتباه مكررا توسط یكدیگر منتشر می‌شود. برای درمان لازم است ابتدا مشخص شود افراد میزان برخورداری از آرامش را در خودشان چگونه ارزیابی می‌كنند و سپس توصیه می‌شود اشتباهات ذهنی آنها شناسایی شود و دیدگاه‌های خود را بازسازی كنند تا به سلامت روان نزدیك‌تر شوند.

گاهی بی دلیل خلقتان تنگ می شود

در میان اختلالات روان‌شناختی، بیماری‌ای به نام سیکلوتایمی یا خلق تنگ وجود دارد که علائم آن شبیه اختلال دوقطبی، اما خفیف‌تر از آن است و با دوره‏های فراوانی از حالت…
ادامه مطلب

علل و علائم بی انگیزگی تحصیل

بیشتر انسان‌ها دوست دارند در زندگی با انگیزه باشند و از اتفاقاتی که دور و بر آنها رخ می‌دهد، لذت ببرند. خصوصا خانواده‌ها مایلند نوجوان آنها انگیزه و هدف داشته…
ادامه مطلب
keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته